بیشتر از هر کسی برای شهدا خواندهام
پنج شنبه 4 تیر 1394 11:14 | کد خبر: 1993830808765784288 | بازدید: 109
فریدون آسرایی پس از بازگشتش به ایران در اوایل دهه 80، در میان برترین خوانندگان پاپ کشور مطرح شد. قطعات «گل هیاهو» و «شهیدان» اولین آلبومش در ایران سریع گل کرد و نام فریدون را سر زبانها انداخت و آلبوم «غریبه»، به یکی از پرفروشترین آلبومهای موسیقی پاپ داخل کشور تبدیل شد.
آسرایی پنجمین آلبومش را به نام «عشق یعنی» بتازگی وارد بازار کرده است. آسرایی همچنین این روزها برای تشییع پیکر 175 غواص شهید هم کار متفاوت و زیبایی منتشر کرد: دیر آمدی اِی جانِ عاشق... بیچتر و بارانی از این باد اِی تکه تکه روحِ معصوم... اِی تار و پودِ رفته از یاد دیر آمدی تا قد کشیدم... با خاطراتی از تو در سر دیر آمدی از باد و باران... دیر آمدی سربازِ آخر امروز دستِ آشنایی... بیرون کشید از عمقِ خاکت کمکم به یادِ خاک آمد... انگشتر و مُهر و پلاکت در شهر میپیچد دوباره... بوی گلاب و اشک و شیون تا شیشه عطرِ تنت را... از خاک بیرون میکشم من با او درباره آلبومهایش و فضای این روزهای موسیقی پاپ گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
در آلبومهایی که تاکنون از شما منتشر شده فضاهای مختلفی را تجربه کرده و با حفظ سبک خاص خودتان روی یک مسیر مشخص حرکت نداشتهاید. در آلبوم اولتان چند کار اجتماعی و ارزشی داشتید؟ آلبوم دومتان یک فضای خاص و ارکسترال داشت و آلبومهای بعدی بیشتر در حال و هوای عاشقانه و عمومیتری بود. چه دلایلی باعث شده در هر آلبوم به یک فضای خاص برسید که شبیه هم نباشد؟
خودم در تجزیه و تحلیلی که روی آلبومهایم داشتم فکر میکنم موفقیت آلبوم اولم بیشتر است. گذشته از آهنگ گل هیاهو در کنارش کارهای اجتماعی آلبوم هم زیاد بود و یک فضای جدیتری در کارها داشتم. در آلبوم دوم و سوم یک کار اجتماعی داشتم. در آلبوم اول پنج کار اجتماعی وجود داشت ولی در آلبومهای بعدی عمده کارهایم عاشقانه بود.
دلیل خاصی دارد که در یک برهه زمانی این تعداد آهنگ با مضمون اجتماعی در آلبومتان وجود دارد و در یک برهه دیگر، تعداد آثار اجتماعی آنقدر کم است؟
شاید در آلبوم اول فضای فکریام بیشتر به سمت کارهای جدیتر میرفت. در ایران بودنم در طول این سال ها فضای فکریام را عوض کرده است.
پس میتوان گفت از محیط تاثیر گرفتهاید و این تاثیر در آلبوم ها نمود پیدا کرده است؟
میتواند این طور باشد. از یک طرف هم خوانندهها تحت تاثیر ترانههایی قرار میگیرند که به دستشان میرسد. وقتی در آلبوم آخرم ترانه قهوهخانهها به دستم رسید خیلی خوشحال شدم. خودم میدانم فضای آلبوم غریبه دیگر برایم تکرار نشده است. در آن آلبوم میدانستم ترانه چه میخواهد و همهشان مثل کبوتر، بوی سیب و غریبه همراه با تصویر بودند.
آلبوم غریبه فضای بسیار عجیبی دارد. پس از گذشت این همه سال از انتشار، هنوز بعضی آهنگها برای مخاطبان تازگی دارد و هیچگاه بوی کهنگی به خود نگرفته است؟
بعضی آهنگهای این آلبوم مثل موزیک متن فیلم بود و فضایی دارد که خستهکننده نیست و همیشه میتوان به آن گوش داد.
چطور یک قطعه موسیقی مثل گل هیاهو ماندگار و یک قطعه بعد از یک مدت تاریخ انقضایش تمام میشود. چه دلایلی باعث ماندگاری یک اثر میشود؟
پاسخ به این پرسش خیلی سخت است. شما هنوز هم وقتی الهه ناز را گوش میکنید، لذت میبرید و برایتان دلنشین است. فکر میکنم عاشقانهها از آهنگهای ریتمیک ماندگارتر هستند. عاشقانهها همیشه با فضای آرامشان در خاطرات ماندگارتر میشوند.
فکر میکنم در آلبوم جدیدتان قطعه هنوزم همونیم از آهنگ عشق یعنی ماندگار شود؟
خودم هم چنین فکری میکنم. هنوزم همونیم قطعه عاشقانهای است که من برای مادرم خواندم و مثل سلام و گل هیاهو ماندگارخواهد بود. بالاخره نمیتوان در آلبوم فقط در یک فضا سیر کرد. خوانندگان با مخاطبان جوانی طرف هستند که سعی میکنند آنها را به طرف موسیقی خودشان جذب کنند. حتی خوانندههایی مثل محمد اصفهانی هم به آهنگ ترنس و تکنو رو آورد. خواننده باید سعی کند بیشتر اعضای جامعه را به سمت موسیقی خودش جذب کند. اگر قرار باشد فقط از یک سبک بخوانیم آلبوم یکنواخت و خستهکننده میشود.
آلبوم دومتان به نام «از تو دورم» فضای خاصی داشت و در آلبومهای دیگرتان تکرار نشد. آن آلبوم فقط در حد یک تجربه و اتفاق بود؟
من همیشه سعی میکنم کارهای متفاوت و جدید انجام دهم. ما در آن آلبوم ملودیهای قشنگ قدیمی را روی ترانههای امروزی گذاشتیم و از ترانهسرایانی مثل عبدالجبار کاکایی استفاده کردیم. ملودیهای قشنگ زیاد داریم و یکی از ایدههایم این است که ملودیهای قدیمی را در فضای امروزی با ریتمهای جدید زنده کنیم تا دوباره آن ملودیها شنیده شود. گام برداشتن در چنین فضایی دل و جرات میخواهد. کسی که میخواهد کار متفاوت کند نباید بترسد. وقتی این آلبوم منتشر شد برخی هوادارانم آن را دوست نداشتند؛ ولی الان وقتی در کنسرتهایم آهنگهای آن آلبوم مثل گلناز و دوست دارم را میخوانم بیشتر واکنش میگیرم. به مرور زمان، کار خودش را نشان میدهد. شاید دوباره در آینده در فضای متفاوتتری چنین کاری کردم. از تو دورم، یکی از پرخرجترین آلبومهایی بود که در موسیقی ایران تهیه شد.
الان با شرایط دانلود، آیا تولید یک آلبوم برای خوانندگان به صرفه است؟
خوشبختانه آلبوم« عشق یعنی» به چاپ دوم رفت و از فروش آن راضی هستم. تولید یک آلبوم کار پرهزینهای است و متاسفانه دانلودها به ضرر هنرمندان تمام میشود.
هنگام ضبط یک اثر شما اتودهای مختلفی میزنید. چه زمانی احساس میکنید لحظه زایش یک اثر هنری است و آن قطعه دیگر متولد شده است؟
من الان به دلیل مشغلههای کاری، وقت نوشتن ملودی ندارم. یک زمانی فضا برای ساختن آماده میشود و در موقعیتی قرار میگیرید که از نظر فکری آمادگی کار دارید. هنگام خلق یک اثر باید شور و هیجان در خالق حاکم باشد. من خودم را آهنگساز نمیدانم. گاهی فضایی ایجاد شده و آهنگهایی مثل بوی سیب، گل هیاهو، خاطره و سلام خوب در آمده است.
ارتباط خوبی با هنرمندان و خوانندگان جوان دارید؟ کمی از تعامل و همکاریتان با نسل جوان بگویید.
اتفاقا چند وقت پیش بحثی درباره ظرفیتهای نهفته موسیقیمان داشتم. ما در موسیقیمان دراویشی داشتهایم که در محرم شعرخوانی میکردهاند یا کسانی که بحر طویل میخواندند. بحر طویل همین رپ است و با انتخاب نام خارجیاش خودمان را محو کردهایم. این موسیقی در کشور خودمان قدمت دارد و این نوع خواندن وجود داشته است. همه فقط میگویند رپ. چرا نمیگویند بحر طویل که در موسیقی خودمان وجود داشته است. اگر بتوانیم از این سبک استفاده مناسب کنیم چه اشکالی دارد از طریق آن حرفهای قشنگ بزنیم. حرفم این است یکسری جوان موسیقیای کار میکنند که ما دوست نداریم، ولی طرفداران زیادی در جامعه دارند. من تازه به اینستاگرام آمدهام و وقتی مطلبی میگذارم سه هزار لایک میخورد و بعضی از این خوانندگان جوان که شاید به طور رسمی هم فعالیت نکنند، پستی میگذارند بالای 50هزار لایک میخورد. این رقم تعداد هواداران آن خواننده را نشان میدهد. چه اشکالی دارد آقای ارجمند از این بچهها دعوت کند و بگوید درد و حرف شما چیست. ما اینها را هدایت کنیم بهتر است یا ولشان کنیم به امان خدا؟ نمیشود اینها را به سوی مثبتی که به درد جامعه بخورند، حمایت کنیم؟ جوانان حرفی برای گفتن دارند. چرا به آنها گوش نمیدهیم. الان بسیاری از جوانان آهنگهای همین خوانندگان را گوش میکنند. باید از همین ریتمهای جذاب برای جوانان استفاده کنیم و کلمات و ترانههای مناسب روی آن بگذاریم. چرا الان گروه چارتار گل میکند، چون فهمیدهاند جوانان چه چیزی دوست دارند.
چرا الان موسیقی پاپ آن شکوفایی و پویایی گذشته را ندارد؟
چون ما آن زمان آهنگسازان بنام زیادی داشتیم؛ اما امروز میبینیم بسیاری از خوانندگان، خودشان آهنگسازی کارهایشان را میکنند. الان آهنگسازی دیگر تخصصی نیست و بسیاری به خاطر صرفهجویی در هزینهها، ملودی را خودشان میسازند. مگر یک خواننده چند تا ملودی میتواند بسازد؟ به همین دلیل بسیاری از کسانی که کار تخصصی موسیقی میکنند رغبت نمیکنند آهنگ بسازند چون خریداری برایش وجود ندارد. البته بسیاری از خوانندگان بزرگ خودشان ملودی نمیسازند. همین الان هم خوانندههایی که از قدیم میخوانند خودشان آهنگسازی نمیکنند و افراد بنام این کار را برایشان انجام میدهند. فکر میکنم در ایران چون خوانندگان خودشان آهنگسازی میکنند در شروع کارهایشان نو و متفاوت است و از آنها استقبال میشود؛ ولی در آلبومهای بعدی هر چقدر منتظر میشوند موفقیت قبلی تکرار شود اتفاقی نمیافتد.
چه عواملی در سلیقه مخاطبان تاثیر میگذارد؟ گاهی مخاطبان به جای گوش دادن به موسیقی فاخر با یک اثر دمدستی سخیف ارضا میشوند. چطور سطح سلیقه علاقهمندان تا این حد نزول میکند؟
میتوان جامعه را با هنر هدایت کرد. گاهی یکسری ملودیها مد میشود و همه به دنبالش میروند و تهیهکننده بیشتر این نوع کار را تولید میکند. بازاری شدن صنعت موسیقی ما را به این سمت میکشاند. یک هنرمند موفق باید یک جامعهشناس خوب باشد. به همین دلیل من با کسانی کار میکنم که با جامعهشان آشنا باشند. وقتی پشت کار گروهی تفکر باشد حرفی برای گفتن هم وجود خواهد داشت. گاهی از من میپرسند سال دیگر آلبومت خواهد آمد؟ میگویم نه، چون من نمیخواهم کار بد تولید کنم. بهتنهایی هم کار تولید نمیکنم. با تیمی که کار میکنم افکارمان را روی هم میگذاریم و از افراد مختلفی دیگری هم نظر میگیرم. من بیشتر اوقات در خیابان هستم و اگر جایی کار داشته باشم با اتوبوس و تاکسی میروم. این که چون خوانندهام باید خودم را بگیرم و از مردم فاصله داشته باشم، چنین نیست. خیلی شبها در خیابان ولیعصر پیادهروی میکنم.
شما چند کار دفاع مقدسی خوب دارید. کار کردن در فضای ارزشی و مربوط به دفاع مقدس چقدر دغدغهتان است؟
من همواره دغدغه اتفاقات هشت سال دفاع مقدس را دارم و بیشتر از هر کس دیگری درباره شهدا، جانبازان و مفقودالاثران آهنگ خواندهام. شهیدان برای آزادی و شادی مردم شهید شدند. جامعه من اگر افسرده شود موج عظیمی از اعتیاد را در آن خواهیم دید. وقتی چنین آهنگهایی میخوانم دوست دارم جامعه خاطرات بد گذشته را فراموش کند و برای ساختن جامعه تلاش کنیم.
سوال آخرم ، شخصی است. در یکی از اولین مصاحبههایتان در زمان ورودتان به کشور گفته بودید شکست عشقیای که در سالهای پیش داشتهاید خیلی در خوانندگیتان تاثیر گذاشته است. چقدر آثاری که ارائه میکنید حدیث نفس است و ما فریدون را در آن میبینیم؟
وقتی ترانهای به دستم میرسد اگر با خواندنش احساس کنم بخشهایی از زندگی خودم در آن هست ترانه را میخوانم. وقتی در مورد شهید آهنگ میخوانم میدانم درباره چه چیزی میخوانم. من 23 سال خارج از کشور بودم و خیلی با دفاع مقدس آشنا نبودم؛ ولی بعد با این بخش از تاریخ کشور آشنا شدم و فهمیدم در آن سالها چه اتفاقاتی افتاده است. گل هیاهو داستان زندگی من است. در آلبوم آخرم مادرم را از دست دادم و قطعه هنوزم همونیم را برای مادرم خواندم. شاید کسی که برای اولین بار میخواهد آهنگی بخواند تصویری از کاری که انجام میدهد نداشته باشد و هر چیزی که به دستش برسد را میخواند؛ ولی خوانندههای باتجربه هر چیزی را نمیخوانند. من باید بسیار مسائل را در ترانه حس کنم و وقتی آن را میخوانم تصویری وجود داشته باشد. از ته دلم بیاید و به قول معروف هر آنچه از دل برآید بر دل نشیند و آن زمان آهنگ میتواند موفق باشد.
آخر هفته با فرهنگ و هنر
هفته اول ماه رمضان خیلی سریع گذشت و بخشی از خاطرههای رمضانی امسالمان را رقم زد. از امروز هم وارد هفته دوم ماه رمضان میشویم، پنجشنبه هفته آینده مقارن با شبهای قدر است و قطعا در این ایام همه ما عبادت را به هر کار دیگری ترجیح خواهیم داد.
از همین حالا از شما همراهان خوب می خواهیم در نیایش های شب های قدر ما را هم دعا کنید و به شما پیشنهاد می دهیم این هفته وقتی را هم برای حضور در برنامه های فرهنگی و هنری اختصاص دهید.
دیدنی
«چشم در برابر چشم» عنوان نمایشی است که این روزها در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته است البته بگذارید از همین اول صادقانه بگوییم احتمال این که این اثر را ببینید و با چشمان اشک آلود از سالن خارج نشوید خیلی کم است.
این نمایش بخش کوتاهی از زندگی آمنه بهرامی نواست که قربانی اسیدپاشی شده است. این نمایش در سه پرده (دوران نوجوانی، مواجهه با حمله و پیگیری قضایی) به روایت زندگی این زن آسیب دیده از حمله اسیدپاشی می پردازد و سه بازیگر که پیش از بازی در «چشم در برابر چشم» سابقه بازیگری را نداشته اند در این اثر روی صحنه می روند.
این نمایش نخستین تجربه کارگردانی نازنین سهامی زاده هم محسوب می شود اما اثری درخشان از کار درآمده است.
تماشای این اثر را هر چند که تلخ است، به شما پیشنهاد می کنیم و امیدواریم برایتان مثل نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو لذتبخش باشد.
خب، عزیزان سینمادوست همانطور که وعده کرده و پیشتر پیش پرده اش را هم برایتان نوشته بودیم (به جای پخش کرده بودیم)، برای این آخر هفته شما پیشنهادهای خوبی داریم.
از چهارشنبه سه فیلم جدید سینمایی اکران شده اند که هرکدام می توانند خوراک تعطیلات پایانی هفته تان را تامین کنند اما توصیه می کنیم همه کوپن هایتان را یکجا نسوزانید و در هر آخر هفته یکی از این فیلم ها را ببینید، ولی اگر ناپرهیزی کردید و هر سه فیلم جدید به نمایش درآمده را یکجا بلعیدید هم ما به شما خرده نمی گیریم و همه عواقب این پربینی (معادل سینمایی پرخوری) پای خودتان است!
با این حال پیشنهاد ما این است که اولین آخر هفته ماه رمضانی تان را با دیدن عصر یخبندان شروع کنید تا در این روزهای داغ، جگرتان جلا پیدا کند. البته منظورمان پس از افطار است و شما می توانید در فاصله افطار تا سحر و بعد از انجام فرایض دینی، دست خانواده و دوستانتان را بگیرید و به سالن های سینمایی محل زندگی تان بروید و از تماشای یکی از جذاب ترین فیلم های امسال سینمای ایران لذت ببرید.
این فیلم با بازی جمعی از شناخته شده ترین بازیگران همچون بهرام رادان، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، سحر دولتشاهی و آنا نعمتی و قصه ای پرکشش و جذاب و ضرباهنگی تند، می تواند رضایت شما را جلب کند. اگر این اتفاق نیفتاد، قول می دهیم، اینقدر این فیلم را پیشنهاد کنیم که رضایت شما را جلب کنیم!
شنیدنی
کنسرت های موسیقی در ماه رمضان مثل همیشه چندان زیاد نیستند. تنها اجرایی که به رسم یکی دو ماه گذشته پنجشنبه این هفته هم روی صحنه می رود اجرای ارکستر سمفونیک و علی رهبری است.
ارکستر سمفونیک امشب در تالار وحدت به رهبری علی رهبری روی صحنه می رود و سمفونی نهم بتهوون را می نوازد.
این سمفونی از جمله آثار بتهوون است که هر قدر هم تکرار شود جذاب است و شنیدنش مثل خوردن یک بستنی شکلاتی در روزهای گرم تابستان لذت بخش خواهد بود.
رفتنی
رفتنی این هفته را بگذاریم برای قدم گذاشتن در یک مکان مقدس که خاطره های خوبی همه ما از کودکی با آن داریم. مسجد خانه خداست و در ماه خدا هم باید به خانه اش رفت. چرا که مسجدها بهترین جا برای عبادت و گذران روزهای ماه مهمانی خدا هستند اما حالا اگر در این بین فرصتی برای سر زدن به گالری ها و موزه ها داشتید می توانید در کنار مسجد به این اماکن فرهنگی هم سری بزنید.
ضمن این که این هفته به مناسبت ماه مبارک رمضان شما را به بازدید از بیست وسومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس تهران دعوت می کنیم. این نمایشگاه از دیروز آغاز به کار کرده و از ساعت 19 تا 24 میزبان علاقه مندان به قرآن و محصولات قرآنی است.
همچنین برج میلاد تهران به مناسبت این ایام روحانی مجموعه برنامه هایی با عنوان شهر خدا تدارک دیده و میزبان روزه داران است.
قرار است فردا، شب شعر سوگواره شعر حضرت خدیجه (س) همزمان با شب رحلت این بانوی اسلام با حضور شعرای آیینی کشور در مجموعه برج میلاد تهران برگزار شود.
این برنامه از ساعت 18 در سالن سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران با حضور شاعران مرتضی امیری اسفندقه، محمد سهرابی، احمد علوی، مصطفی صابر خراسانی و ... برپا می شود.
جشنواره رمضانی شهر خدا تا 26 تیر هر روز از ساعت 18 تا 2 بامداد در مجموعه فرهنگی تفریحی برج میلاد تهران به صورت رایگان میزبان عموم مردم است.
احسان علیخانی به پارهای از انتقادات درباره درآمد «ماه عسل» پاسخ داد.
به گزارش جامجم سیما، احسان علیخانی در میان گفتگو با مهمانان شب پنجم رو به دوربین از بیمهری عده قلیلی گلایه کرد که غیر منصفانه انگشت اتهام را به سمت تیم سازنده ماه عسل نشانه گرفتهاند و از هر گونه تهمت، توهین و افترا فروگذار نکردهاند.
وی گفت: صدا و سیما این روزها بودجه ندارد، اما کارشناس زیاد پیدا کرده است. جهت اطلاع آنهایی که فکر میکنند سازمان صدا و سیما، خانه پدرم است و ما را متهم به استفاده از بیتالمال میکنند میگویم که برنامه حامی مالی دارد و ما به هیچ وجه بدون نظارت مسئولین شبکه، مجاز به انجام کاری نیستیم. تمام گروه و عوامل با زبان روزه و در اوج گرما تلاش میکنند تا یک ساعت برنامه روی آنتن برود و مزد کارشان را دریافت میکنند؛ اما این حجم از اتهامها و توهینها دل عوامل ماه عسل را میشکند. حداقل این یک ماه تهمت نزنید، توهین نکنید و به ناحق قضاوت نکنید.
علیخانی ادامه داد: در حال حاضر درامد فیلم برداری مجالس عروسی از یک تهیه کننده با سابقه ی تلویزیون بیشتر است، برخی گمان می کنند تلویزیون خانه ی پدر بنده است. بی معرفتی و صحبتهایی که در اطرافمان می بینیم ومی شنویم دل انسان را به درد میآورد.
حرفهایی که منطبق با واقعیت نیست. من نباید در مورد بحث مالی برنامه حرفی می زدم چراکه سازمانی داریم که قاعده ی ان مشخص است
احسان علیخانی در شب ششم ماه عسل میزبان مهمانانی بود که روایتهای متفاوتی را از موضوع مهاجرت ارائه دادند. افرادی که یا به نوعی قربانی این پدیده بودند و یا سودای مهاجرت را در سر داشتند.
همچنین ماه عسل مهمانی داشت که نمونه بارز یک مهاجر موفق بود تا بدین طریق این موضوع را از جوانب مختلف به گونهای آزاد و بدون زاویه بررسی کرده باشد و برداشت را به مخاطب بسپارد.
آینده روشنی برای عقیل در راه است
به گزارش جامجم سیما، پس از تشکر احسان علیخانی از مخاطبین همیشگی ماه عسل و تقدیر ویژه وی از طاها حسنی طراح و خواننده تیتراژ ابتدایی، پشت صحنه ماه عسل شب گذشته پخش شد. علیخانی پیش از ورود به صحنه ماه عسل ضمن تشکر از تمام کسانی که دلشان برای عقیل و دیگر مهمانان ماه عسل میتپد و به دنبال راهی برای گشودن گرهای هر چند کوچک از مشکلات مهمانان ماه عسل هستند گفت: مشکلات عقیل به کمک چند تن از شما قطعا بر طرف میشود. اما امثال عقیل در همسایگی ما، در شهر، خیابان و کوچه ما و در میان اقوام و آشنایان کم نیستند. اگر توان دستگیری از نیازمندی را داریم، کافی است کمی به دور و اطراف خود توجه کنیم.
همه راههاییکه به مخاطب میرسد
سریالهای تلویزیونی و بهاری که گذشت
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 18:15 | شماره خبر : 1992959722787566460 تعداد بازدید: 242
بهار امسال مجموعههای تلویزیونی زیادی روی آنتن شبکههای مختلف رفته که از آن میان برخی با طیفهای وسیعتری از مخاطبان ارتباط برقرار کرده و برخی دیگر مخاطبان محدودتری با توجه به قصه و ساختار خود داشتند که البته طبیعی هم به نظر میرسد. حال نگاهی گذرا به مجموعههای پخش شده در سهماهه بهار میاندازیم تا به یک جمعبندی در این رابطه دست پیدا کنیم.
شبکه اول
این شبکه نوروز امسال مجموعه «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیمزاده را روی آنتن برد که مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت. او در فوق سری سراغ یک ایده قدیمی تحت عنوان شباهتهای دو نفر به یکدیگر ًو جابهجاییشان رفته که سابقهای طولانی در سینما و تلویزیون دارد. با این تفاوت که در اینجا ناصر افراشته ملقب به ناصر پاپتی خود را با یک عمل جراحی شبیه سرهنگ نصراللهی کرده و از این طریق به کلاهبرداری و اخاذی میپردازد.
در حقیقت فخیمزاده و نویسنده فیلمنامه این مجموعه (حسین ترابنژاد) به داستان حادثهمحور خود رگههایی از طنز وارد کرده و آن دو را با یکدیگر ترکیب کردهاند. فخیمزاده در نیمه نخست فوق سری بخوبی روی نصراللهی و خانوادهاش مانور داده و داستانکهایی را در دل آن خلق کرده که مخاطب را سرگرم میسازد، اما در بخشهای مربوط به ناصر پاپتی کمتر شاهد اینگونه ظرافتها بوده و کلیشهها حرف اول را در پرداخت شخصیتها و شکل رابطهشان میزند. فوقسری در عین حال از یک شخصیت منفی کار شده و استاندارد به نام مجید باستان بهره میبرد که از هوش سرشاری برخوردار بوده و در خلافکاریهایش کاملا متفاوت از دیگران عمل میکند.
در کنار مجموعه یاد شده باید به «میکائیل» ساخته سیروس مقدم هم اشاره کرد که با توجه به قصه متفاوتش توانست مخاطبان پروپاقرصی برای خود دست و پا کند. مجموعهای پلیسی با رگههایی از مولفههای سینمای وسترن که در منطقه ناکجا آبادی به نام شصت کیلومتر میگذرد و از یک قهرمان تمامعیار به نام میکائیل و یک ضدقهرمان درخشان (آقا خان) سود میبرد. نعمتالله سراغ خلق شخصیتهایی در دو جبهه خیر و شر رفته و از تقابل آنها با یکدیگر داستان پرتنش خویش را روایت میکند. وی همچنین در پرداخت شخصیتهای یاد شده سراغ ترکیبی از تیپ و شخصیت رفته و از آنها در گسترش داستان و رساندنش به نقطه اوج بهره گرفته است.
قهرمان این مجموعه بدون شک میکائیلی است که همچون نامش فرشتهای برای بازگرداندن امنیت و آرامش به شهر است. این در حالی است که تیر زهرآگین تهمت نشانهاش رفته و در این میان حتی خواهرش هم به او سوءظن دارد. در جبهه شر نیز شخصیتهایی همچون آقا خان، امیر و رشید خلق شدهاند که هریک طیفهای مختلفی از رنگ خاکستری هستند.
»جاده قدیم» هم که این روزها در حال پخش از این شبکه است، یک کمدی قابل تامل با محوریت چند شخصیت است که پس از مهاجرت به تهران گاوشان را گم کرده و در جستجوی خود با ماجراهای مختلفی روبهرو میشوند. سهرابی و طلاچیان که فیلمنامه جاده قدیم را نوشتهاند، از گاو بهعنوان یکی از شخصیتهای محوری بهره گرفتهاند که بخش مهمی از داستانکهای کار را رقم زده و کاملا بر روند پیشرفت داستان تاثیر دارد. نعمت و همسرش (زینت) در کنار طینت شخصیتهای اصلی کار هستند که در کنار شخصیتهای فرعی بعضا جذابی قرار گرفته و داستان را پیش میبرند. ترکیبی از تیپ و شخصیت که بخوبی در ساختار جاده قدیم جا افتاده و با آن هماهنگی خوبی دارند. در این میان تنها اندکی اغراقها بیش از اندازه بوده و در پارهای لحظات شخصیتهای یاد شده را از مخاطبان دور میسازد.
شبکه دوم
این شبکه هم در ایام نوروز با مجموعه «کلاهقرمزی» ساخته ایرج تهماسب بینندگانی میلیونی را جذب خود کرده و رضایتی حداکثری را از طیفهای مختلف مخاطبانش دریافت کرد. سازندگان کلاه قرمزی با شناخت درست مخاطب و مقتضیات زمانه برای پیشگیری از افت کیفی برنامه به این تغییرات کلی دست زده و شخصیتهای جذاب خود را با یک برنامهریزی دقیق وارد داستان کردند؛ شخصیتهایی که هرکدام از یک پرداخت حرفهای سود جسته و شناسنامه پروپیمانی هم برایشان تدارک دیده شده است.
پسر عمهزا با آن شکل سریع حرف زدن که ابتدا بسیار نامفهوم به نظر میرسید، دارای شیطنتهای کودکانه با چاشنی اندکی بدجنسی است که بخش مهمی از بار شوخیهای هر قسمت را به دوش میکشد. طراحی عروسک فوقالعاده مرضیه محبوب که بدون شک یکی از ستونهای موفقیت همهجانبه کلاه قرمزی است، به بهترین شکل در ساخت پسر عمهزا به چشم میآید.
در کنار آن نمیتوان از صداپیشگی فوقالعاده محمدرضا هدایتی هم بسادگی عبور کرد که به این عروسک جان بخشیده و محبوبیتش را دوچندان کرده است. همینطور فامیل دور که هر سال کاملتر از قبل شده و محور بسیاری از شوخیهای کلاه قرمزی به حساب میآید. حضور چهرههای مطرح سینما و تلویزیون هم ایده هوشمندانهای برای جذابتر شدن هرچه بیشتر برنامه بوده که برای نمونه میتوان از حامد بهداد و بنیامین بهادری در کنار دخترش بارانا نام برد که این آخری فوقالعاده تاثیرگذار از کار در آمد.
«شهر من شیراز» به کارگردانی محمد بنایی یکی از دیگر مجموعههای بهاری شبکه دوم سیماست که تمامی آن در شهر زیبا و تاریخی شیراز تصویربرداری شده و در آن بخوبی از جذابیتهای بصری این شهر استفاده شده است. شهر من شیراز قصه چهار دوست قدیمی است که زندگی یکی از آنها (نرگس (دچار بحران شده و بقیه دوستان برای کمک به وی میشتابند. محلوجیان در شهر من شیراز یک ملودرام زنانه ساده و روان را خلق کرده که مخاطب برای برقراری ارتباط با آن مشکلی نداشته و بخوبی با شخصیتهایش همراه میشود. در میان داستانکهای خلق شده، داستانک فرزانه که هیچگاه مادر ایتالیاییتبارش را ندیده بیش از بقیه جذابیت دارد و مخاطب را نسبت به فرجام آن در بیم و امید نگه میدارد.
شبکه سوم
«مهر طوبی»، ساخته سیدمجید موسویان سریالی پنج قسمتی است که با حال و هوای محرم ساخته شده و در هفته نخست نوروز روی آنتن شبکه سه رفت. عادل کیایی پیش از مرگ به فرزندش (محسن) وصیت میکند که پس از مرگش زنی به نام طوبی طاهریان را پیدا کرده و پولی را به او برساند. وی همچنین انجام این کار را شرط خود برای رسیدن محسن به ارثش قرار میدهد. محسن در برخورد با طوبی دچار تحول شخصیتی شده و تحت تاثیر او قرار میگیرد. مهر طوبی از قصه خوبی برخوردار بوده که پیام اخلاقی خود را لابهلای آن گذاشته تا مخاطب براحتی به آن پی ببرد. آفرین عبیسی هم بخوبی با نقش طوبی یکی شده و انتخاب فوقالعادهای برای ایفای آن به نظر میرسد.
این شبکه دو مجموعه کمدی «در حاشیه» ساخته مهران مدیری و «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت را پشت سر هم روی آنتن برده که به دلایل مختلف با استقبال گرم مخاطبان هم روبهرو شد. مدیری در بازگشت دوبارهاش به تلویزیون موفق بود، اگرچه کارش بشدت از ناحیه فیلمنامه ضربه خورده با این وجود در حاشیه یکی از پرحاشیهترین سریالهای طنز در سالهای اخیر بود تا آنجا که حتی در میان کارهای مدیری هم اثر پرحاشیهای محسوب میشود. اثر بعدی شمعدونی بود و مانند کارهای قبلی صحت تلفیقی از کمدی موقعیت و کلامی بوده و شخصیتهایش هم تیپهایی تا حدودی متفاوت به نظر میرسند. برای نمونه میتوان به عطا، هوشنگ و شیرین اشاره کرد که هرکدام به تنهایی گوشهای از بار کمدی کار را به دوش میکشند. صحت در ساخت یک زوج کمدی هم موفق عمل کرده و عطا و هوشنگ نقشی کلیدی در کیفیت کار داشتهاند. با این حال اغراقهای صورت گرفته در پرداخت شخصیتها بخصوص در قسمتهای اخیر کمی بیش از اندازه بوده و به کیفیت آن لطمه زده است.
شبکه تهران
این شبکه هم در نوروز امسال «سر به راه» ساخته سعید سلطانی را روی آنتن فرستاد. یک مجموعه ملودرام با تهمایهای از کمدی که پیام اخلاقی واضحی در خود داشته و در انتقال آن به مخاطبان هم موفق عمل کرده است.
پسر جوانی به نام شهاب که در خانوادهای خوشنام بزرگ شده طی یک اتفاق به جرم کیفقاپی دستگیر و به واسطه سابقهدار نبودنش برای گذراندن محکومیت خود به یک آسایشگاه کودکان بیسرپرست فرستاده میشود. این داستان نهچندان پرپیچ و خم بخوبی توسط نویسندگان کار پرداخت شده و مخاطبان را با او و سایر شخصیتهای اصلیاش همراه میکند. بازیهای خوب الناز حبیبی و مسعود کرامتی در کنار امیرفضلی از دیگر نقاط قوت کار به حساب میآیند که نقش مهمی هم در جذب مخاطبان بیشتر داشتهاند.
شبکه افق
این شبکه نوپا در نخستین تجربه مجموعهسازیاش گام بلندی را برداشته و با محور قرار دادن کادر امنیت پرواز سپاه پاسداران، کار شسته رفتهای را تحویل مخاطبان خود داده است. هومان فاضل که براساس قصهای واقعی فیلمنامه «آسمان من» را نوشته، روی شخصیتهای محوری خود همچون حاج صادق برهانی، رحمت مرتضوی و امین کاظمی بخوبی متمرکز شده و مخاطب را نسبت به آنها به همذاتپنداری وامیدارد. در این بین هر قسمت از داستان مجزایی برخوردار است که جذابیتهای بسیار داشته و از شروع، میان و پایان مناسبی هم برخوردار است.
استفاده از بازیگران حرفهای سینما و تلویزیون همچون آتیلا پسیانی، دانیال حکیمی و حسن پورشیرازی در نقشهای اصلی، نقش مهمی در کیفیت نهایی آسمان من داشته و در عین حال از یک پایان درخشان هم سود برده است. در ضمن نباید از نقش محمدرضا آهنج بهعنوان کارگردان این مجموعه در کیفیت بالای کار بسادگی گذشت.
محمد جلیلوند/ ضمیمه قاب کوچک جام جم
رسانه ملی تفکیک جنسیتی را رسما تکذیب کرد
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 18:11 | شماره خبر : 1992950941302466143 تعداد بازدید: 406
روابط عمومی صداوسیما با انتشار جوابیه ای به ادعای تفکیک جنسیتی در صداوسیما پاسخ داد.
به گزارش جامجم سیما، در پی انتشار مطلبی با عنوان «تفکیک جنسیتی در صداوسیما» در برخی از خبرگزاریها و مطبوعات، روابط عمومی رسانه ملی با انتشار جوابیه ای ضمن رد ادعاهای مطرح شده، انتشار این مطلب را خلاف اخلاق حرفهای رسانه ای و روزنامه نگاری دانست.
متن جوابیه روابط عمومی صداوسیما به این شرح است:
در روزهای گذشته شاهد انتشار مطلبی در برخی از مطبوعات و خبرگزاریها بودیم که در آن به سه موضوع اشاره شده است:
1- صدور بخشنامهای از طرف معاون صدا مبنی بر تفکیک جنسیتی در رادیو؛
2- طرح ادعایی مبنی بر اخراج نیروهای غیر رسمی؛
3- توقف پخش برنامه های زنده و افزایش برنامه های تولیدی.
اولاً، در پاسخ به ادعای تفکیک جنسیتی در رادیو تاکید و تصریح میشود که خبر صدور چنین بخشنامهای کذب محض است، باید از کسانی که چنین مطلبی را انتشار دادهاند پرسید، از واژه تفکیک جنسیتی چه برداشتی دارند که چنین موج رسانهای را پدید میآورند و دروغی اینچنین را در صدر اخبار خود منتشر میکنند؟
در سازمانی چون صداوسیما که بسیاری از همکاران آقا و خانم، بر حسب شرایط شغلی با حفظ شئونات شرعی، عرفی و قانونی با یکدیگر همکاری دارند، چگونه میتوان پذیرفت که تفکیک جنسیتی، آن هم از نوع "خبر منتشر شده" رخ داده است؟ اگر در برخی از مشاغل مانند منشی، مدیر دفتر، هماهنگکننده و ... که ضروری است افراد تا پاسی از شب در محل کار حضور داشته باشند، از خدمات نیروهای مرد استفاده میشود، آیا مصداقی بر تفکیک جنسیتی است یا تکریم واحترام به همکاران خانم؟ مضاف بر آنکه نفس حضور خانم نسرین آبروانی، به عنوان اولین بانویی که به سمت معاونت صدا منصوب شده، گواهی بر رد ادعاهای مطرح شده است.
ثانیاً، در خصوص این ادعای بی اساس که با آمدن رئیس جدید رسانه ملی، نیروهای غیررسمی، برنامهای و حقالزحمهای سازمان آرام آرام اخراج میشوند، باید تأکید کرد آنچه در شش ماه اخیر در ارتباط با نیروهای غیررسمی و حقالزحمهای در رسانه ملی اتفاق افتاده است، ساماندهی این نیروها با هدف بهکارگیری منطقی و حرفهای با توجه به قابلیتهای افراد است و نه اخراج آنها! نیروهایی که سالها در رسانه خدمت کردهاند و قرار است که وضعیت خدمتی آنها از ساماندهی لازم برخوردار شود.
ثالثاً: در خصوص حذف برنامه های زنده و افزایش برنامه های تولیدی باید یادآور شد که تاملی در جدول پخش برنامههای زنده شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی مشخص میکند چه تعداد برنامه زنده از شبکههای مختلف در حال پخش است و اینگونه برنامهها چه جایگاهی در جدول پخش دارند.
در واقع برنامههای مختلف، متناسب با موضوع و زمان آن و به تشخیص شبکه، در ساختار زنده و تولیدی در دستور پخش قرار میگیرند، لذا ادعای مطرح شده مبنی بر حذف برنامههای زنده، ادعایی کذب است
جشن شبانه مهمانی خدا در دریاچه شهدای خلیج فارس
همزمان با شامگاه ششمین روز از ماه مبارک رمضان جشن شبانه " مهمانی خدا " در سالن آمفی تئاتر روباز دریاچه شهدای خلیج فارس آغاز شد.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22، شب گذشته ، دوم تیر مصادف با ششمین شامگاه ماه مبارک رمضان اولین ویژه برنامه صحنه ای ماه مبارک رمضان در قالب بسته رمضانی " فصل نیایش " برگزار شد.
بر اساس این گزارش جشن شبانه مهمانی خدا به همت فرهنگسرای تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 22 ، هر شب از ساعت 22 تا 24 در سالن آمفی تئاتر روباز دریاچه شهدای خلیج فارس با برنامه های متنوع نمایشی ، موسیقی ، مسابقه و با دعوت از میهمانان ویژه ، تا پایان این ماه مبارک میزبان شهروندان خواهد بود.
این گزارش می افزاید : در نخستین شب از اجرای جشن مهمانی خدا پس از قرائت مجلسی قرآن کریم توسط قاری بین المللی مجید احمدی ، گروه نمایشی قلقلی با موضوع آسمان آبی – زمین پاک برای کودکان و نوجوانان برنامه ای شاد و آموزشی اجرا کردند. هم چنین قطعاتی در موسیقی پاپ توسط عمران طاهری اجرا شد و گروه اسوه نیز به اجرای تواشیح پرداختند.
هم چنین اجرای موسیقی توسط گروه هنری هادیان و اجرای نمایش با عنوان خط سفید و موضوع ترافیک به کارگردانی مجید نصیری و اجرای گروه کودک آفتاب و مهتاب از جمله برنامه های صحنه ای هفتمین شب ماه مبارک است که امشب (چهارشنبه سوم تیر) میزبان شهروندان و به ویژه کودکان و نوجوانان خواهد بود.
علاوه بر اجرای برنامه های صحنه ای، نمایشگاه " فصل نیایش " و " مهمانی خدا " با بیش از 50 غرفه در بخش های پردیس قرآنی ، فرهنگی هنری ، حجاب و عفاف ، ورزشی در محوطه ساحلی دریاچه شهدای خلیج فارس، تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 20 تا 24 میزبان شهروندان خواهد بود.
بر اساس این گزارش غرفه های بخش پردیس قرآنی شامل تلاوت نور، سبک زندگی، بازی های قرآنی، پازل قرآنی، ارایه محصولات فرهنگی قرآنی، سفالگری با موضوعات قرآنی ، آموزش کتاب سه بعدی قرآنی و نسیم بهشت است که با حضور روحانیون و کارشناسان دینی و فرهنگی خدمات متنوعی به شهروندان ارایه می دهد.
هم چنین خیابان هنر در این نمایشگاه برپا گردیده و هر شب از ساعت 20 تا 24جلوه ها و محصولات هنری توسط هنرمندان به صورت کارگاهی ارایه می شود. نقاشیخط ، معرق چوب، طراحی چهره و کاریکاتور، خطاطی روی چرم و... از بخش های مختلف خیابان هنر است.
بر اساس این گزارش غرفه های بخش پردیس فرهنگی هنری نیز شامل نمایشگاه صنایع دستی، کارگاه سفالگری، هوش و خلاقیت، آموزش رباتیک همراه با وسایل و تجهیزات، عروسک سازی، عکاسخانه، شمسه مجازی، آشنایی با بازی های بومی و محلی، پرورش فکری، غرفه خط سفید ویژه آموزش های ترافیکی به کودکان و غرفه مدافعان حرم است.
همچنین پردیس حریم ریحانه به صورت مستقل به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اختصاص دارد. در غرفه پیوند آسمانی خیرین با کودکان بی سرپرست آشنا می شوند و در صورت تمایل آنان را تحت حمایت خود قرار می دهند.
هم چنین در غرفه غربالگری، خدمات اسکن رایگان کف پا و تشخیص بیماری های مربوط به پا به شهروندان ارایه می شود.غرفه بیمه ، 1888 نیز آماده خدمات دهی به شهروندان هستند.
این گزارش می افزاید: در پردیس ورزشی نیز غرفه هایی به فعالیت های مربوط به ورزش های جسمی و فکری اختصاص دارد که به ویژه میزبان نوجوانان و جوانان است. دارت ، ایرماک بانوان و آقایان و فوتبال دستی و....از جمله بخش های پردیس ورزشی است.
هم چنین غرفه رادیو رمضان در ایام برگزاری نمایشگاه به صورت زنده به اطلاع رسانی در باره برنامه های هرشب می پردازد.
در قالب ویژه برنامه های فرهنگی هنری " فصل نیایش " و " مهمانی خدا " هم چنین هر شب برنامه نمایشی " یاران جوان پیامبر(ص)" و " داستانهای بابا رمضون وسحر بانو" میزبان شهروندان است. برنامه نمایشی " یاران جوان پیامبر(ص)" به شرح زندگی ، رشادتها و فعالیت های یاران جوان حضرت رسول (ص) می پردازد.
در برنامه نمایشی " داستانهای بابا رمضون وسحر بانو" نیز دو شخصیت عروسکی تن پوش که درواقع پدربزرگ ومادربزرگ هستند، تجربیات خود را ازسفرهایی که به استان های مختلف کشور درایام ماه مبارک رمضان داشته اند بصورت نمایشی با مخاطبین درمیان گذاشته و از آداب ورسوم ، سحری وافطاری ، دید وبازدیدها و خوراکی های خاص هراستان در این ماه مبارک روایت می کنند.
اجرای برنامه " افطاری ساده " در منزل سه شهید منطقه 22 ، برپایی محفل انس با قرآن در 16 مسجد منطقه ، جزء خوانی قرآن کریم به صورت روزانه در فرهنگسرای تهران و خانه فرهنگ امیرکبیر و برپایی افطاری ساده در کتابخانه پندار از دیگر ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان در مراکز فرهنگی هنری منطقه است.
شهروندان علاقمند برای بهره مندی از برنامه های فرهنگی هنری ویژه ماه مبارک رمضان ، در این ایام می توانند به مراکز زیر مراجعه کنند:
- بزرگراه همت غرب ، بزرگراه زین الدین ، بعد از شهرک گلستان ، میدان ساحل ، دریاچه شهدای خلیج فارس ، ضلع غربی دریاچه.
- فرهنگسرای تهران - انتهای بزرگراه رسالت غرب، سه راه دهکده المپیک، بوستان باغ نو، شماره تماس:44141133
- خانه فرهنگ امیرکبیر - دهکده المپیک ، شهرک گلستان، بلوارکاج، سروستان 11 ، پلاک 6 ، شماره تماس :44728018
داریوش کاردان: ملاحظهکار نیستم
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 15:34 | شماره خبر : 1990265355356431906 تعداد بازدید: 137
پ
پ
چند سالی بود که قصد داشتم با داریوش کاردان گفتوگو کنم به بهانه نقشآفرینیاش در سریال «کلاه پهلوی»، اجرای برنامه «شهر باران» و... ، اما این مصاحبه به یک دلیل ساده ـ نداشتن شماره تماسی از او ـ انجام نمیشد تا اینکه نوبت به یک گپ بیبهانه رسید تا او نه به خاطر نقشآفرینیاش در یک فیلم یا سریال، دوبله یک کاراکتر، اجرا در برنامهای رادیویی یا تلویزیونی بلکه بیبهانه حرفهایش را با ما و شما در میان بگذارد.
از لحن گفتوگو میتوان دریافت که پای حرفهای یک استاد طنزپرداز نشستهایم. حرفهایی که البته گاهی تلخ هم میشود. زمانی که او از دوری چند سالهاش از تلویزیون میگوید و نقشهایی که چنگی به دلش نمیزنند. از سینما هم دل خوشی ندارد و میگوید اگر بازیگر نمیشده شاید سراغ شغل بقالی میرفته آن هم از جنس قدیمیاش؛ آنها که ترازویی داشته و رویش وزنه میگذاشتند.
شاید خیلیها بخواهند بدانند روزگار فعلی شما چگونه میگذرد و مشغول چه فعالیتی هستید؟
مدتهاست که فعالیت زیادی دارم (باخنده). صبحها وقتی از خواب بیدار میشوم یک لیوان چای مینوشم، بعدازظهرها هم همینطور و شب هم همینطور.
فعالیت رسانهای چطور؟
در چند سال گذشته کار اجرا را کنار گذاشتم. چراکه فضا به گونهای بود که اگر حتی درباره سیبزمینی و بادمجان هم حرفی زده میشد، ممکن بود تعبیر و سوء برداشتی از آن صورت بگیرد. حتی در آن دوره نوشتن متنهای طنز هم برای فیلمی به من پیشنهاد شد اما قبول نکردم.
اما اجرا را دوباره سال گذشته در برنامه ویژه ماه رمضان شبکه یک سیما از سر گرفتید؟
درست است. در این 30 روز هم سعی کردم خودم باشم. حرفهایی میزدم که البته گاهی به مذاق برخی خوش نمیآمد و به من تذکر هم داده میشد.
بنابراین این سالها عملا فعالیت رسانهای نداشتید؟
نه. البته در حوزه بازیگری فعالیتهایی داشتم، اما در عرصه اجرا نه؛ به جز برنامهای که سال قبل اجرا کردم، بعد از آن پیشنهاد کاری خوبی نداشتم و حالا هم در سنی نیستم که برای کار در پروژههای دیگر خودم اعلام آمادگی کنم.
حالا از میان دو عرصه اجرا و بازیگری کدامیک را بیشتر دوست دارید؟
بازیگری را بیشتر دوست دارم، اما متاسفانه پیشنهاد نقشها خیلی ترغیبکننده نیست.
یعنی از حضور در پروژهای انصراف دادهاید؟
بله.
میتوانید اسم ببرید؟
بهتر است نام نبرم، اما یکی از فیلمهای سینمایی آشنای چند سال اخیر است. البته در سریال خوب «معمای شاه» نقش امیرعباس هویدا را بازی کردهام که باوجود گذشت یک سال از بازیام در این سریال، هنوز دستمزدم را دریافت نکردهام. همچنین در سریال «بیقرار» فلورا سام که همه دستمزد را کامل دریافت کردم (باخنده) و به تهیهکنندهاش با شوخی گفتم این چه طرز برخورد است؟! ما اینطور بد عادت میشویم.
آیا در سریالها و فیلمهایی هم بازی کردهاید که از حضور در آنها پشیمان شده باشید؟
نه به جرأت میگویم نه.
چقدر خوب. پس حتما نقشهای زیادی از کارنامه کاریتان را دوست دارید؟
بله، پدر غیاثالدین جمشید کاشانی در سریال «نردبام آسمان» که متاسفانه ماه رمضان زمان خوبی برای پخش آن نبود، امیرعباس هویدا در «معمای شاه» و نقش منفیام در سریال «کلاه پهلوی» به نام جوانشیری.
در رادیو چطور؟
برنامه «عصرانه» را که عصرگاه پنجشنبهها پخش میشد، دوست دارم.
اجرای کدام برنامه برایتان لذتبخشتر بود؟
صندلی داغ.
فعالیت شما در عرصه دوبله هم چشمگیر است. در این حوزه کدام تجربهها را میپسندید؟
دوبله نقش حاج رسول رستگاری در«نبردی دیگر «که مدیریت دوبلاژ آن را کیکاووس یاکیده به عهده داشت. سریال 19 قسمتی بود و به لهجهها، گویشها و زبانهای فارسی، همدانی، کردی، ترکی و انگلیسی در آن صحبت میشد. همینطور دوبله در سریال «تنهاترین سردار» درباره زندگی امام حسن (ع) هم تجربه بسیار خوبی برایم بود.
بهترین نقدی که به خودتان شنیدهاید؟
نشنیدهام.
چطور؟
راستش نقد اساسا بیان ویژگیهای مثبت و منفی توأمان است، اما نقدها به من عمدتا یا مثبت بودهاند یا منفی یا در جهت تعریف و تمجید یا تخریب. با این حال درباره اجرایم نوشته شده که راحت حرفم را میزنم و محافظه کار و ملاحظه کار نیستم.
این تعبیر را درباره خودتان صادق میدانید؟
بله، نمیدانم نقطه قوت است یا ضعف، اما هر چه هست من به آن افتخار میکنم.
حتما این موضوع تبعاتی هم برایتان داشته است.
تا دلتان بخواهد. تذکراتی میآمد و نامههایی زده میشد. جالب است ما همیشه هم در مقطع حساسی از زمان قرار داریم (با خنده).
فکر میکنم خط قرمزها در عرصه اجرا پررنگتر از بازیگری هم است.
من سه نوع خط قرمز را میشناسم؛ اولی که قابل احترام و لازمالاجراست و در هر جایی باید رعایت شود و به اصل نظام و اعتقادات دینی و مذهبی مردم برمیگردد. دومی خط قرمزهایی است که به اخلاقیات برمیگردد و خود من همیشه در کارم آنها را مد نظر داشتهام.
و اما سومی؟
سومی خط قرمزهای ساختگی و الکی است که یا از سر ترس یا از سر تملق ساخته میشود.
حرفه بازیگری چطور؟ حد و مرزهایش چیست؟
بازیگر، اجراکننده متنی است که خود او ننوشته است، متن هم از پیش تعریف شده بنابراین کارش خیلی متفاوت است.
فیلمهای سینمایی ایرانی را چقدر دنبال میکنید؟
بندرت. مدتهاست سینما نرفتهام.
چرا؟
فیلمها بوی سفارش میدهند و چنگی به دل نمیزنند. ردپایی از جامعه در آنها نیست. به نظرم برنامهای رادیویی که پای درد و دل مردم مینشیند و نظرات آنها را بازتاب میدهد و عوامل آن یک هفته بین مردم سوژهها را رصد میکنند بیشتر از متن زندگی آنها گرفته شدهاند.
در سالهای جوانی وقتی کارتان را در رسانه آغاز میکردید، نیمنگاهی هم به شهرت داشتید؟
باور کنید هیچ ذهنیتی نسبت به شهرت نداشتم و برایم مهم نبود.
و بعدها که به آن رسیدید تعریفش چه تغییری کرد؟
شهرت را دوست دارم و برایم لذتبخش است؛ البته به جز گهگاهی که شاید راحتی را سلب میکند، اما از آن هیچ وقت بهرهبرداری نکردم.
آن را چگونه معنا میکنید؟
شهرت به این معنی نیست که من نوعی تافته جدابافته از مردم هستم. به اعتقاد من آنقدر افراد توانمندی وجود دارند که نتوانستهاند به شهرت برسند و آنقدر آدمهای بیاستعدادی هم هستند که الان از من چند گام جلوترند، اما من همیشه خودم هستم و بادیگاردی نمیگیرم (باخنده).
بهترین فیلم ایرانی از نظر شما؟
«پرده آخر» واروژ کریم مسیحی.
چرا این انتخاب را داشتید؟
بسیار فیلم خوشساختی است و متاسفم که این کارگردان دیگر به کارش ادامه نداد.
از میان بازیگران ایرانی کدامیک از نظر شما بهترین است؟
بهترینها در این حوزه زیاد هستند، همینطور بدترینها، نام نبرم بهتر است.
در مسیر زندگی شما چه کسی نقش و جایگاه تعیینکنندهای داشته است؟
زندگی من یک مسیر نداشته است (باخنده).
بهتر است بگویم در مسیرها...
در دوبله ژاله علو و جلال مقامی، در بازیگری ضیاءالدین دری و در تمام مسیرها خانواده و همسرم که با زندگی شلوغ کاری من ساخته است.
دهه پنجم زندگی که دارد به ششم نزدیک میشود، چگونه تجربهای است؟
این دهه برایم سرکه و شیره بود. هم تجربهها و خاطرات تلخ داشت و هم شیرین. یک نوع سالاد است مخلوطی از مواد مختلف. اتفاقاتی که دوست نداشتم افتاد و البته نقشهای خوبی هم بازی کردم و لذتبخش بود.
دغدغه و کار ناتمام آقای کاردان در این روزها؟
به چاپ شعرهایم فکر میکنم. ترکیبی از آثار طنز و جدی است. همچنین باید دنبال انتشار آلبوم ترانههایم باشم و شاید نوشتن یک برنامه طنز.
از صندلی داغ در این مصاحبه گفتیم. چرا این برنامه گرفت و بعضی برنامهها هیچ وقت نمیگیرد؟
به نظرم گفتوگوها در برنامههای فعلی خیلی کانالیزه شده، اما در صندلی داغ ما از همه جا و همه چیز گفتیم. انگار در چند سال اخیر کسی نمیتواند حرفی بزند مگر آن که حرف خاصی بزند.
آیا دوست دارید صندلی داغ ادامه یابد؟
پیشنهاد دادهام که یک برنامه گفتوگومحور خوب نه حتما با نام صندلی داغ تهیه شود.
اهل کجا هستید؟
ابهر، نرسیده به زنجان.
به دوستان و محله قدیمی هم سر میزنید؟
بله حداقل ماهی یکبار با دوستان قدیمی دور هم جمع میشویم.
نام معلم اول دبستان را به یاد دارید؟
آقای رجایی، خدارحمتشان کند!
پیشنهاد کتاب به خوانندگان این مصاحبه.
گلستان سعدی و شازده کوچولو آنتوان دوسنت اگزوپری.
بهترین دوست شما چه کسی است؟
دوستان زیادی دارم، انتخاب یکی از آنها سخت است.
دشمن هم دارید؟
بله، اما معرفیشان نمیکنم.
هیچ وقت دوست داشتید جای فرد دیگری باشید؟
نه به این موضوع فکر نکردهام.
اگر بازیگر نمیشدید سراغ چه شغلی میرفتید؟
بقال میشدم، اما نه مثل بقالهای امروز؛ قدیمیهایی که ترازو داشتند. الان همه چیز بستهبندی
شده است.
رکسانا قهقرایی/ ضمیمه قاب کوچک جام جم
فیلم سینمایی ۱۷۵ شهید غواص ساخته میشود
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 13:58 | شماره خبر : 1992741792153011966 تعداد بازدید: 304
محمد آزادی تهیهکننده سینما گفت: فیلمی با موضوع ۱۷۵ شهید غواص دوران دفاع مقدس ساخته میشود.
محمد آزادی مهربانی تهیه کننده سینما، از ساخت فیلم سینمایی با موضوع 175 غواص شهید خبر داد و گفت: پیشتولید ساخت این فیلم سینمایی آغاز شده است.
این تهیه کننده که پیش از این نیز فیلمهای انقلابی «سالهای حادثه» و «از گهواره تا ماه» را با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تهیه کرده بود این بار تصمیم گرفته تا به موضوع شهدای غواص دست بسته عملیات کربلای 4 بپردازد.
آزادی گفت: مرحله تحقیق و پژوهش ساخت این فیلم سینمایی به پایان رسیده است و نگارش فیلمنامه توسط ثنا صادقی در حال انجام است.
به گفته این تهیهکننده کارگردان این پروژه هنوز انتخاب نشده است و مشغول مذاکره با چند کارگردان سینما هستیم که به زودی طی چند روز آینده کارگردان این فیلم هم انتخاب و اعلام میشود.
آزادی اضافه کرد: در این فیلم برای بهتر ساخته شدن اثر از مشاوره و همکاریهای جناب حاج اقای افسر بیگی نماینده ولی فقیه در بنیاد فرهنگی روایت نیز بهره می بریم و یزدان قهرمانی به عنوان مجری طرح در این پروژه همکاری می نمایند
وی اضافه کرد: در این فیلم قصد داریم حوادث و اتفاقات عملیات کربلا 4 را بطور کامل به تصویر بکشیم تا گوشه ادای دینی شود به شهدا و غواصانی که با دستان بسته برای خاک این کشور جانانه جنگیدند.
آزادی تصریح کرد: با برنامهریزی انجام شده قصد داریم تا فیلم را برای هفته دفاع مقدس آماده پخش کنیم و به همین دلیل به سرعت در حال انجام مراحل پیشتولید و آماده سازی ساخت آن هستیم تا تصویربرداری را شروع کنیم. (تسنیم)
کین خواهی از خاندان یک بدکار ، تنها نشان ترس است ، نه نیروی آدمهای فرهمند . حکیم ارد بزرگ
آنکه با آدمهای گستاخ گفتگو می کند ، دیر و یا زود به گناه آنها گرفتار آید . حکیم ارد بزرگ
برای آنکه به فرودستی گرفتار نشوی ، دست گیر آدمیان شو . حکیم ارد بزرگ
سرنگونی ، با آدمهای شتابنده و عجول زاده می شود . حکیم ارد بزرگ
نفرین به دلی که آه ستمدیدگان را نمی شنود ، و دست گیر آدمیان نمی شود . حکیم ارد بزرگ
http://sokhanan-bozorgan.pops.tv