مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد
مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد

امیررضا خادم


از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


رکورد مدال
شرکت‌کنندهٔ کشور ‎پرچم ایران ایران
کشتی آزاد مردان
بازی‌های المپیک
برنز بارسلونا ۱۹۹۲ ۷۴ ک‌گ
برنز ۱۹۹۶ آتلانتا ۸۲ ک‌گ
مسابقات جهانی
برنز توکیو ۱۹۹۰ ۷۴ ک‌گ
طلا وارنا ۱۹۹۱ ۷۴ ک‌گ
بازی‌های آسیایی
طلا هیروشیما ۱۹۹۴ ۸۲ ک‌گ
مسابقات آسیایی
نقره دهلی نو ۱۹۹۱ ۷۴ ک‌گ
طلا تهران ۱۹۹۲ ۷۴ ک‌گ
طلا اولان‌باتور ۱۹۹۳ ۸۲ ک‌گ

امیررضا خادم (۱۳۴۸ در مشهد) ایران کشتی‌گیر کشتی آزاد، مدیر ورزشی و سیاست‌مدار ایرانی است.

او توانسته است دو نشان برنز در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا[۱] و المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا بدست آورد.[۲] و چهار بار در المپیک در ۴ وزن متفاوت مسابقه داده‌است.[۳]

خادم نخستین ورزش‌کار حرفه‌ای است که وارد مجلس شورای اسلامی ایران شده‌است. او در سال ۱۳۸۲ نماینده سوم تهران در مجلس هفتم شد. وی در زمان قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران مدیر تیم‌های ملی کشتی و در زمان قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ تهران رئیس فدراسیون کشتی بود.

پدر وی محمد خادم و برادر کوچکترش رسول خادم نیز از قهرمانان کشتی ایران و جهان هستند.

فهرست مندرجات

[نهفتن]

دوران کشتی‌گیری

خادم در المپیک ۱۹۸۸ سئول در ۱۸ سالگی به عضویت تیم ملی در وزن ۶۸ کیلوگرم درآمد، وی در این مسابقات چهار دور در جدول باقی ماند و با شکست از آرسن فادزائف از شوروی (قهرمان مسابقات) حذف شد. در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس به مقام پنجم رسید. سال بعد در مسابقات جهانی ۱۹۹۰ توکیو به وزن ۷۴ کیلو رفت و به مدال برنز دست یافت. اما در مسابقات جهانی کشتی ۱۹۹۱ وارنا با پیروزی بر کنی ماندی (قهرمان المپیک ۸۸ و جهانی ۸۹) به مدال طلا رسید. مدل طلای او با پیروزی بر حریف آمریکائی در فینال بازتاب گسترده‌ای در ایران داشت و تصویر بارانداز منجر به پیروزی او در این مسابقه تا سال‌ها از تصاویر برگزیده تلویزیونی قبل از پخش برنامه‌ها و اخبار ورزشی در ایران بود. او در همین سال در دهلی نو مقام دوم مسابقات قهرمانی آسیا را به دست آورد.

امیر خادم در سال ۱۹۹۲ در مسابقات قهرمانی آسیا در تهران بر سکوی نخست ایستاد و در همین سال در المپیک بارسلون با یک باخت به پارک جانگ سون از کره جنوبی به مدال برنز المپیک رسید. در مسابقات جهانی تورنتو ۱۹۹۳ به وزن ۸۲ کیلو رفت و در دور دوم مقابل «دووراک» کشتی‌گیر مجارستانی درحالیکه ۳-صفر جلو بود در هنگام اجرای بارانداز با بدلکاری حریف ضربه فنی شد و حذف گردید. در مسابقات جهانی ۱۹۹۴ استانبول بعد از دو پیروزی بر المادی جبرائیلف (قهرمان جهان در سال ۸۹ و نایب قهرمان المپیک بارسلون) و کشتی گیری از کره جنوبی، در دور سوم درحالیکه از صباح‌الدین اوزترک از ترکیه (قهرمان جهان در سال ۹۳) ۵-صفر جلو بود، ۵-۵ مساوی شد و با رأی داوران حذف گردید. او در همین سال موفق شد مدال طلای بازی‌های آسیایی هیروشیما را تصاحب کند. در مسابقات جهانی ۱۹۹۵ آتلانتا هفتم شد و در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا یک بار دیگر مدال برنز المپیک را بر گردن انداخت، او در این مسابقات پس از شکست از حاجی‌مراد ماگومدوف از روسیه در بازی رده‌بندی صباح‌الدین اوزترک را شکست داد و پس از مسابقات کناره گیری خود از کشتی را اعلام کرد و به عنوان مدیر تیم های ملی، قهرمانی کشتی جهان در سال ۱۹۹۸ در تهران را بدست آورد.

خادم پیش از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی دوباره به صحنه کشتی برگشت و با موفقیت در مسابقات انتخابی در چهارمین حضور خود در المپیک به مقام چهارم رسید. او پس از آن ریاست فدراسیون کشتی ایران را برعهده گرفت و مقام قهرمانی کشتی آزاد جهان در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ تهران را به دست آورد. وی قبل از المپیک ۲۰۰۴ آتن در حالیکه نمایندگی مجلس را بر عهده داشت به روی تشک کشتی برگشت اما با شکست مقابل مجید خدایی در ترکیب تیم ملی قرار نگرفت.

سیاست

امیر خادم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ از حامیان علی‌اکبر ناطق نوری بود. در سال ۱۳۸۲ نامزد انتخابات مجلس هفتم در تهران شد و در فهرست آبادگران قرار گرفت و به عنوان نفر سوم وارد مجلس شد. اما در انتخابات مجلس هشتم در فهرست اصلی جناح راست (جبهه متحد اصولگرایان) جای نداشت و نفر شصتم انتخابات شد او مدتها بعد مدعی تقلب در انتخابات شد و گفت: «زمانی که از سوی وزارت کشور آمار آراء موجود در صندوق‌ها را دریافت کردم متوجه شدم حتی صندوق‌هایی که اعضای ۱۰ نفری خانواده خودم درآنجا رای داده بودند و یا در مسجد محل سکونتم در گزارش صندوق‌های وزارت کشور تعداد آراء من صفر ثبت شده‌بود!»[۴] وی همچنین مدعی شده که به دلیل شرکت در نماز جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ به امامت هاشمی رفسنجانی در صدا و سیما ممنوع‌التصویر شده‌است.

پانویس

  1. مدال آوران المپیک ۱۹۹۲
  2. مدال آوران المپیک ۱۹۹۶
  3. Amir Reza Khadem Azgadhi Sports Reference LLC
  4. ...شر مرسان!. وبگاه امیر رضا خادم (در تاریخ ۲ تیر ۱۳۸۸).
‎‎

پیوند به بیرون

نظرات 1 + ارسال نظر
مشدی 1388,08,24 ساعت 17:15

خیلی آقای
تو سیاست هم مردی
دمت گرم که جلوی پاستور نشینها کم نیاوردی
ایول

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد