مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد
مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد

حکمای چهارگانه (چهار حکیم جهانی خراسان بزرگ)

چهتر حکیم ایران / حکیم فردوسی / حکیم عمر خیام / حکیم ارد بزرگ /حکیم بزرگمهر / 4 حکیم بزرگ ایران


جهان در طی سیر تکاملی خویش شاهد بروز و ظهور اندیشمندان و متفکرینی بوده است که این سیر تکاملی را در چهار چوبی خردمندانه و آگاهی بخشانه هدایت نموده اند نقش آنها به عنوان انسانهایی فرهنگ ساز همواره درخشیده و می درخشد .

خوی بشر وحشی است اگر از ابتدا رها شود دارای گرایشات حیوانی و غیر اجتماعی می گردد . آنچه بشر را بدینسان متمدن ساخته است فرهنگی است که او را در برگرفته است عرصه فرهنگ محل کنش اندیشه های انسانهایی است که دارای نبوغ و استعداد ویژه ایی هستند . آگاه ترین انسانها را بر علوم انسانی حکیم می نامند حکمای جهان چهار نفرند و شگفت انگیز آنکه هر چهار نفر در شعایی به وسعت 400 کیلومتر زیسته اند اولین آنها حکیم بزرگمهر است که 1410 سال پیش در شهر مرو زیسته است و آخرین حکیم هم حکیم ارد بزرگ است که هم اکنون در قید حیات می باشد . منطقه زندگی حکمای چهار گانه به از لحاظ بافت اقلیمی و فرهنگی به یک گونه بوده است تنها تفاوت آنها در تاریخ زیستن آنهاست هر چهار حکیم دارای گرایشات انساندوستانه و میهن پرستانه هستند آنها در خراسان ایرانزمین رشد نموده اند و بر ادب و کردار نیک تاکید نموده اند .

حکمای چهار گانه عبارتند از :

1- حکیم فردوسی (شهر توس) Hakim Ferdosi

2- حکیم ارد بزرگ ( شهر توس نو - مشهد) Hakim Orod Bozorg

3- حکیم بزرگمهر (شهر مرو ) Hakim Bozorgmehr

4- حکیم خیام (شهر نیشابور ) Hakim Khayyam


http://www.tradea.org/uploads/o/orodism/2022.jpg


منبع : وب سایت دانشنامه

نخستین کارگردان و فیلمساز تاریخ سینمای ایران

"آوانس گریگوری اوگانیانس" معروف به "آوانف" در سال ۱۲۷۶ در مشهد بدنیا آمد. در پنج سالگی به همراه پدر به عشق آباد ترکمنستان رفته و پس از پایان تحصیلات در مسکو به مشهد بازگشت. وی در مشهد مدیریت تالار اعتبار السلطنه را به عهده گرفت. نخستین سالن سینمای مشهد تالار اعتبارالسلطنه بود که در سال ۱۲۸۹ افتتاح شد و پس از تبریز و تهران جزو نخستین سالن های سینما در ایران بود. اوگانیانس در سال ۱۳۰۹ نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران به نام "آبی و رابی" را ساخت و دومین فیلم ایرانی به نام "حاجی آقا آکتور سینما" نیز دومین اثر سینمایی اوست که در سال ۱۳۱۱ ساخته شد و بدین ترتیب نام خود را به عنوان نخستین کارگردان و فیلمساز تاریخ سینمای ایران جاودانه کرد. وی همچنین نخستین مدرسه آرتیستی سینما در ایران را در سال ۱۳۰۹ و نیز نخستین مدرسه از این نوع را در هند تاسیس کرد. علاوه بر عناوین فوق از وی میتوان به عنوان اولین فیلمنامه نویس اولین تدوینگر و اولین مدرس سینما در تاریخ سینمای ایران نام برد.

حسین ثابت

شاید یافتن ثروتمندترین فرد ایرانی کاری دشوار و شاید هم غیر ممکن باشد. اما وقتی صحبت از ثروتمندترین در ایران میشود قطعا نام "حسین ثابت" در ذهن اغلب آگاهان عرصه سرمایه خطور می کند.

حسین ثابت متولد ۱۳۱۳ در مشهد است. در سال 1354 برای ادامه تحصیل به آلمان رفته و در رشته مهندسی برق از دانشگاه برلین فارغ‌التحصیل شده است. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، مدتی را به عنوان دبیر در مدارس آلمان به تدریس می‌پردازد. او کسی است که در رسانه ها و مجامع مختلف از او با عناوین متعددی همچون "موفقترین چهره اقتصادی ایران" "غول گردشگری ایران" و "ثروتمندترین ایرانی" یاد میشود. ثابت کار خود را از تجارت فرش در بازار مشهد آغاز کرده بود و الان به جایی رسیده که توانسته نام خود را در صنعت هتلداری و گردشگری جهان مطرح کند. مهندس حسین ثابت مالک ۹ هتل و بیش از ۵۰۰۰ تخت در جزایر قناری است. وی علاوه بر هتل بزرگ داریوش در کیش مالک چهار هتل بزرگ دیگر در این جزیره است. همچنین شرکت تجارت بین المللی ثابت و مجموعه های پارک دلفینها و باغ پرندگان کیش و نیز ۲۵٪ سهام گروه هتلهای لاله متعلق به اوست. وی هم اکنون مالک بزرگترین شرکت هتل داری اسپانیا است و خود او نیز در یکی از دو جزیره اختصاصی خود در اسپانیا زندگی می‌کند. ثابت در حال حاضر چندین پروژه بزرگ گردشگری کشور مانند احداث هتل بزرگ کوروش در کیش تاسیس شرکت اسب ایران و خرید هتل های لاله تهران یزد و سرعین را در حال اجرا دارد.

البته ناگفته نماند که غیر از حسین ثابت نام های مشهدی زیادی را می توان در بین ثروتمندترین های ایران یافت. نام هایی مانند "بهرامی ارض اقدس" "علینقی خاموشی" "مهدی رئیس زاده" و شاید در آینده ای نزدیک "محسن پهلوان مقدم" که بنیانگذار گروه شرکت های پدیده است!

انوشه انصاری

انوشه انصاری متولد شهریور ماه ۱۳۴۵ خورشیدی در خیابان احمدآباد مشهد است. وی به همراه خانواده در ۱۶ سالگی از ایران به آمریکا مهاجرت نمود. انوشه مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS) از دانشگاه جرج میسون و مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه مهندسی الکترونیک از جرج واشنگتن اخذ کرده است. او در حال حاضر مشغول طی کردن دوره‌ای در دانشگاه سوئین بورن است تا بتواند دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ستاره شناسی دریافت کند. او در سال ۲۰۰۰ ازسوی مجله زن شاغل به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته شده است. او از بنیان گذاران یک شرکت مخابراتی در آمریکا به نام تی.تی.آی (TTI) بوده که اکنون تحت مالکیت سنوز نتورک قرار دارد.

انوشه انصاری در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ با فضاپیمای سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان راهی سفر فضایی خود شد و پس از ۹ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی در سحرگاه ۷ مهرماه ۱۳۸۵ به زمین بازگشت. بدین ترتیب وی اولین فضانورد ایرانی و نخستین زن کیهان گرد دنیاست.

توسعه ۴۵هزارمتری فضای پایانه‌های‌فرودگاه مشهد در۶ سال اخیر

خراسان رضوی - مورخ پنج‌شنبه 1390/09/24 شماره انتشار 18006

مشام/۴۵هزار مترمربع به فضای پایانه های مسافری فرودگاه مشهد طی ۶ سال اخیر اضافه شده است.به گزارش خراسان، این مطلب را مدیرکل شرکت فرودگاه های خراسان رضوی روز گذشته در سومین اجلاس سراسری مشاوران امور بانوان وزارت راه و شهرسازی که در مشهد برگزار شد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پایانه های مسافربری فرودگاه مشهد شامل ۳۲هزار متر پایانه پروازهای داخلی، ۱۰هزار مترپایانه پروازهای حجاج و ۲۲هزار متر سالن پرواز های خارجی می باشد. مهندس چلندری افزود: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در شرکت فرودگاه های کشور ۷۰درصد از پروژه های واگذار شده به بخش خصوصی با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.وی افزود: ساخت آشیانه هواپیمایی آسمان، تابان و ایرتور از جمله این پروژه هاست.وی با اشاره به آغاز ساخت آشیانه دوم هواپیمایی ایرتور اضافه کرد: پارکینگ طبقاتی فرودگاه مشهد در ۶ ماه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.وی با بیان این که فرودگاه مشهد پس از تهران دومین فرودگاه پر ترافیک کشور است، گفت: این فرودگاه روزانه پذیرای ۱۴۹ تا ۲۱۰ پرواز می باشد.وی تعداد مسافران فرودگاه مشهد در سال۸۹ را ۶ میلیون و۱۰۰هزار نفر اعلام کرد و افزود: پیش بینی می کنیم تعداد مسافران فرودگاه مشهد به ۱۰ میلیون نفر تا پایان سال 94برسد.استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به نقش و جایگاه زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و در طول ۸ سال دفاع مقدس گفت: امروز بانوان کشور نقش سازنده تری در آبادانی و پیشرفت کشور ایفا می کنند.صلاحی با اشاره به تاکید ویژه دولت به موضوع مشاوران جوان و بانوان در وزارت خانه و دستگاه های اجرایی افزود: این مهم از سوی دولت به همه دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ شده است اما بحث محتوایی و کاربردی آن به ریاست دستگاه و سازمان بستگی دارد.وی به تهیه و تنظیم طرح جامع خانواده در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این طرح که در آن ۵۱ برنامه تنظیم و ۳۲ دستگاه اجرایی در اجرای آن نقش دارند از سوی وزارت کشور تایید و به همه استان ها ابلاغ شده است.وی با بیان این که هزینه اجرای این طرح ۲ ساله ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، افزود: ۵ میلیارد آن توسط استانداری خراسان رضوی تامین و اجرای آن آغاز شده است.همچنین در این مراسم دکتر پروین احمدی نژاد عضو شورای اسلامی شهر تهران با مقایسه آزادی در اسلام و غرب اظهار داشت: جنگ و قدرت طلبی، تزلزل بنیان خانواده، لذت جویی، منفعت طلبی، خشونت، سقط جنین، تولد فرزندان نامشروع و تجاوز به کشورها نتیجه آزادی جسم در غرب است. وی با تاکید بر این که جریان فمنیستی سرپوشی برای اهداف شیطانی غرب است، گفت: زن مظهر زیبایی پروردگار است اما در غرب زن وسیله سخیف ترین تبلیغات و ابزار هوس رانی به شمار می رود.صنیعی، سرپرست اداره کل راه و ترابری خراسان رضوی هم در این مراسم با اشاره به پایین بودن میزان آزادراه در استان گفت: میزان بزرگراه های استان نیز تا پیش از دولت نهم ۴۰۰ کیلومتر بود که در حال حاضر این رقم به ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.لازم به ذکر است در این مراسم احسانی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان نیز پیام وزیر راه و شهرسازی به این اجلاس را قرائت کرد.