مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد
مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد

بنگاه‌های زودبازده مشهد ؛ طرحی شکست‌خورده

نماینده مردم مشهد در مجمع نمایندگان خراسان رضوی با استاندار مطرح کرد
بنگاه‌های زودبازده مشهد ؛ طرحی شکست‌خورده

مشهد - زهره الوندی: طرح بنگاه‌های زودبازده اشتغالزا در خراسان رضوی قفل شده است.

نماینده مردم کلات و مشهد در دومین نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با مدیران و استاندار این استان با اشاره به شکست این طرح افزود: این طرح چین، هند، مالزی و کره را از بحران بیکاری نجات داد، اما وقتی به ایران و خراسان رسید، قفل شد.
دکتر امیر حسین قاضی‌زاده با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری کلان می‌توانست ثمرات بهتری داشته باشد، گفت: اداره کار می‌گوید 60‌درصد این بودجه در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما ما تنها شاهد یک اشتغال زودگذر بودیم.
وی با تاکید به 55‌درصد انحراف در این سرمایه‌گذاری کلان گفت: ما در مشهد تنها شاهد افزایش قیمت‌زمین و توسعه زمین‌خواری و سود کاذب عده‌ای بنگاه‌دار بودیم.
قاضی‌زاده با اشاره به واردات بی‌رویه و قوانین جدید دولت در این خصوص اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از 20‌میلیارد‌دلار کالای قاچاق وارد کشور ما بشود که با این وضعیت مطمئنا وضع تولیدات داخلی و کارخانجات اسفناک خواهد شد.
وی همچنین آمایش صنعتی برای مشهد را ظلم به شهروندان و آب و خاک این شهر دانست و گفت: با توجه به حضور 65‌درصد مردم استان در مشهد و نرخ مهاجرت 2/5‌درصدی برای مشهد و حضور سالانه 20‌میلیون زائر در این شهر باید دشت مشهد برای برخی صنایع ممنوعه اعلام شود.
وی با تاکید براینکه ظرفیت تولید در دشت مشهد پر شده است، گفت: تولید در دشت فرو رفته و بحرانی مشهد تنها مشکلات زیست‌محیطی را تشدید و کاهش کیفیت تولیدات را در پی دارد.
وی در ادامه به بحران انرژی در استان اشاره کرد و گفت: پالایشگاه گاز خانگیران تنها برای مصارف خانگی در استان کافی است و بهتر است برای بخش صنعت به دنبال انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشید و برق باشیم.
واردات دام از افغانستان را قانونمند کنیم
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه به بحث واردات دام اشاره کرد و گفت: بهتر است که واردات دام از افغانستان به ایران قانونی و تحت نظارت انجام شود تا جلوی قاچاق دام‌های آلوده گرفته شود.
قاضی‌زاده با بیان اینکه دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود به بیماری‌هایی مثل تب برفکی و تب کریمه کنگو مبتلا هستند، گفت: مابه‌التفاوت قیمت دام ‌زنده ایران و افغانستان باعث این قاچاق شده است.
وی همچنین به غیرصنعتی شدن دامپروری‌های دام‌های سبک اشاره کرد و گفت: غیرصنعتی شدن دامپروری‌های دام سبک باعث تشدید مسائل زیست محیطی و از بین بردن مراتع و نوسان شدید در قیمت گوشت قرمز شده است.
وی در خصوص روند کند کشت گلخانه‌ای در استان نیز گفت: با توجه به بحران آب در استان بهتر است که مدل‌های جدید جایگزین کشت‌های سنتی شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه در پاسخ به مشکلاتی که این نماینده مشهد درباره دام مطرح کرد، گفت: برای واردات قانونمند دام از افغانستان آمادگی داریم و بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند وارد کار شود.
دکتر اسماعیل نیا در خصوص غیرصنعتی شدن دامداری‌های سبک نیز افزود: متاسفانه سه و نیم برابر مراتع چرای دام در استان داریم که برای این مشکل طرح‌هایی مثل واردات علوفه و پروار‌بندی را در دست اجرا داریم.
وی مشکل آب و اعتبارات را نیز از جمله دلایل روند کند کشت‌های گلخانه‌ای در استان عنوان کرد.
در ادامه جلسه خباز، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خراسان را یک‌کمربند مس در برگرفته، اما هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با تاکید براینکه دولت باید این معادن را آنالیز و بررسی کند، گفت: باید صنایع تبدیلی را در استان رشد دهیم.
توجه به مزیت‌های منطقه‌ای
استاندار خراسان رضوی در ادامه این جلسه بر لزوم توسعه متوازن و توجه به مزیت‌های منطقه‌ای برای ایجاد صنایع و جذب سرمایه بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این مزیت‌ها تاکیدکرد.
محمود صلاحی، به گوشه‌ای از مسائل استان در حوزه آب، برق، صنایع و کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی مشهد و خراسان رضوی حاشیه‌نشینی در اطراف مشهد مقدس است که رفع این مساله با توسعه متوازن محقق می‌شود.
همچنین حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز برگزاری جلسات مشترک میان مدیران و مسوولان استان با نمایندگان را موجب تبادل اطلاعات و بیان مسائل پیش روی مناطق مختلف استان و شناخت راهکارهای موثر در رفع آنها دانست.

غار مغان مشهد

دهانه غار مغان غار مغان در ۷۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده است.این غار دارای دو دهانه است. ارتفاع آن از دریا ۲۹۱۰ متر می‌باشد. درون غار آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چندین حلقه چاه وجود دارد که عمق یکی از این چاه‌ها ۲۵ متر می‌باشد. همچنین در این غار پرتگاهی به عرض ۳۵ سانتیمتر و برکهٔ آبی وجود دارد.این غار در سال ۱۳۲۴ توسط کوهنوردان شهرستان مشهد کشف شده استاین غار دارای دهلیزها و راههای پر پیچ و خم گوناگونی است که در صورت عدم آشنایی با محیط احتمال گم شدن زیاد است . از سقف این غارستونهای استالاکتیت و استالاکمیت که شاخه های آهکی هستند آویزان است و منظره بسیار جالبی را به وجود آورده . در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه برزلالی و گوارایی آن بسیار سرد است بطوری که در تابستان نیز نمی توان بیشتر از چند لحظه دست و پارا در آن نگه داشت . درون این غار چاههای مختلفی نیز وجود دارد که درون بعضی از آنها پرندگانی نیز زندگانی می کنند . ده مغان در جنوب مشهد و مسیر آن از طریق شهرک سیدی و عبور از جاده خلج می باشد. برای رسیدن به این غار باید از جاده کوهستانی پرپیچ و خمی که از منطقه سیدی در جنوب مشهد و کوه خلج شروع می شود ، ‌عبور کدر و پس از گذشتن از روستاهای بسیار دیدنی منطقه مانند بلاندر، اردمهن و خان رود به مغان رسید. غار در جنوب قریه قرار دارد و دارای دو دهانه است. ارتفاع غار از سطح دریا 2910 متر است. غار دارای شیبی به سمت پایین بوده و ستون های آهکی استالاگتیت و استالاگمیت فراوان و بزرگی دارد. درون غار چشمه ها و چاه ها و راهروهای متعددی وجود دارد که در صورت عدم علامتگذاری و طناب کشی به گم شدن حتمی بازدید کنندگان می انجامد. درون غار به وسیله چاه ها به سه طبقه تقسیم شده است. ارتفاع بعضی از چاه ها تا 25 متر است. غار مغان متعلق به دوران دوم زمین شناسی است و قدمت آن از البرز و دماوند بیشتر است. کف مرمرین غار مغان متعلق به دوران دوم زمین شناسی می باشد . کف مرمرین غار در اغلب جاها مرطوب و لغزنده می باشد.

برگزاری نخستین نمایشگاه استانی نانو در مشهد


اکونیوز: باشگاه نانو وابسته به ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، نخستین نمایشگاه استانی آموزش فن‌آوری نانو را با عنوان «هفته‌ نانو» در مشهد مقدس برگزار می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir)،در این نمایشگاه که در قالب جشنواره «سفر به آینده» از دهم تا بیستم آذر ماه در محل پارک کوهسنگی برگزار می‌شود، دانش آموزان با مفاهیم فن‌آوری نانو و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف آشنا می شوند.
بیش از 40 محصول مبتنی بر فن‌آوری‌نانو در حوزه‌های ورزشی، محصولات خانگی، منسوجات، محصولات بهداشتی و پزشکی، صنایع خودروسازی و ... در این نمایشگاه به دانش آموزان معرفی می‌شود.
مسابقه «یک نانوساختار بسازید» با کمک جورچین نانو و کارگاه مقیاس، از جمله برنامه‌های دیگری است که در این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.
به دانش‌آموزان بازدیدکننده از این بخش، بسته‌ای آموزشی مشتمل بر بازی جورچین نانو، کتاب نمایشگاه (با موضوع معرفی محصولات فناوری‌نانو)، سی دی آموزشی و خبرنامه‌ زنگ نانو هدیه داده می‌شود.
ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو پس از برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه آموزش عمومی نانو در جشنواره نانو، این نمایشگاه را برای دانش آموزان چند استان اجرا خواهد کرد. اولین این نمایشگاه‌ها همزمان با افتتاح مجموعه‌ شهر آینده در مشهد برگزار خواهد شد.
شهر آینده مجموعه آموزشی، تفریحی و فرهنگی است که در مساحتی بالغ بر 4000 متر مربع در پارک کوهسنگی شهر مشهد برای دانش‌آموزان احداث شده و محتوای آن در قالب سه شهر تدوین شده است.
نخستین فاز راه‌اندازی شهر آینده در قالب جشنواره «سفر به آینده»، با هدف آشنا کردن کودکان با مهارت‌های نوین زندگی طراحی شده و در بازه دهم تا بیستم آذر ماه اجرا خواهد شد.

عملیات اجرایی راه آهن مشهد-گرگان امروز در گرگان آغاز می شود

عملیات اجرایی راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان پس از گذشت بیش از دو سال از امضای قرارداد این پروژه، امروز آغاز می شود.نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت و گوی اختصاصی با خراسان در این باره اظهار داشت: کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان فردا (امروز) با حضور لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گرگان به زمین می خورد.عبدالحس ین ناصری افزود: پروژه راه آهن گرگان- مشهد سال گذشته به صورت مشارکت با کشورهای خارجی و جزو پروژه های ستاره دار در بودجه، توسط دولت پیش بینی شده بود.وی ادامه داد:

با تلاش نمایندگان سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان پروژه از حالت ستاره دار بودن خارج و مقرر شد دولت نیز در این زمینه سرمایه گذاری کند.نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس اظهار داشت: از اسفندماه سال گذشته تا شهریورماه امسال پی گیر اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۳۲ برای این پروژه بودیم تا این پروژه نهایی شود که موافقت این کمیسیون در شهریورماه از سوی وزیر راه و ترابری و از طریق معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام شد. وی درباره اعتبار این پروژه گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه پیش بینی شده بود که این مبلغ به ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.ناصری ابراز امیدواری کرد، در بودجه ۸۹ اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص یابد.وی درباره سرمایه گذاری خارجی در این پروژه هم اظهار داشت: ابتدا بنا بود این پروژه صرفاً با سرمایه گذاری خارجی انجام شود، اما بعد با اصرار نمایندگان مقرر شد تا دولت نیز در این پروژه سرمایه گذاری کند.این نماینده مجلس افزود: یارمند معاون وزیر راه و ترابری اعلام کرده است که چند شرکت خارجی از جمله یک شرکت سوئیسی برای سرمایه گذاری در پروژه راه آهن مشهد- گرگان اعلام آمادگی کرده اند که نتایج خوبی از مذاکره با این شرکت سوئیسی حاصل شده است.وی ادامه داد: این پروژه باید توسط چند پیمان کار در استان ها ی خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان آغاز شود تا زمان به بهره برداری رسیدن پروژه کاهش یابد.ناصری گفت: ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه برآورد شده است. به گزارش خراسان، ۱۶ آبان ماه سال ۱۳۸۶ قرارداد احداث راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان با مشارکت کنسرسیومی از شرکت های اتریشی و آلمانی در مشهد به امضا رسید.با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

این گزارش می افزاید: دولت در دور اول سفراستانی خود به خراسان رضوی در جلسه استانی هیئت دولت در ۲۴ فروردین ماه ۱۳۸۵ در مشهد شروع عملیات اجرایی اتصال راه آهن مشهد- گرگان توسط وزارت راه وترابری و پس از اخذ تایید کمیسیون ماده ۳۲ قانون برنامه چهارم توسعه را تصویب کرد.هیئت دولت همچنین در جلسه استانی خود در دور اول سفر به خراسان شمالی وزارت راه وترابری را موظف کرد نسبت به انجام مطالعه پروژه تسریع در انجام مطالعات فاز دوم طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در سال ۱۳۸۵ اقدام و پس از اخذ مجوز کارگروه موضوع ماده ۳۲ قانون برنامه چهارم توسعه اعتبار مورد نیاز را در لایحه بودجه سال ۱۳۸۶ پیش بینی نماید.تصویب اختصاص اعتبار مورد نیاز جهت شروع عملیات اجرایی راه آهن مشهد-گرگان از مصوبات دور دوم سفر دولت به خراسان رضوی بود.

همچنین احداث راه آهن گرگان- مشهد نیز یکی از مصوبات دور دوم سفر استانی هیئت دولت به استان گلستان بود.به گزارش خراسان، در مراسم امضای این قرارداد که با حضور مسئولان وزارت راه، استانداران خراسان رضوی، شمالی، گلستان، برخی نمایندگان این سه استان در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شرکت های اتریشی و آلمانی برگزار شد، مدیر کل سرمایه گذاری وزارت راه وترابری ابراز امیدواری کرد که راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان بر اساس پیش بینی ها و مطالعات صورت گرفته طی ۵ سال(سال ۱۳۹۱) احداث شود.دکتر محمدعطاپور طول این راه آهن را ۶۵۵ کیلومتر و سرعت واگن ها را بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت ذکر کرد و افزود: ۵ تونل به طول ۴ کیلومتر در مسیر این راه آهن پیش بینی شده است که یکی از تونل ها به طول ۲/۸ کیلومتر در مرتفع ترین قسمت مسیر احداث خواهد شد.وی همچنین از طراحی ۲۶ ایستگاه درمسیر این راه آهن خبر داد و اظهار داشت: ۶ نقطه کنترل از راه دور و همچنین سیستم GSM-R نیز برای هدایت قطارها پیش بینی شده است.مدیر کل سرمایه گذاری وزارت راه وترابری با بیان این که این راه آهن توان جابه جایی سالانه ۵/۱ میلیون نفر مسافر و دو میلیون تن کالا را دارد، اعتبار برآورد شده برای این پروژه را ۸/۱ میلیارد یورو ذکر کرد و افزود: ۸۵ درصد هزینه را طرف خارجی و ۱۵ درصد باقی مانده را دولت ایران متقبل می شود.وی ادامه داد: تکنولوژی این پروژه، تکنولوژی اروپای غربی و مطابق استانداردهای اروپاست که به تایید گروه مهندسی مشاور رسیده است.عطاپور اظهار داشت: با تشکیل کنسرسیومی متشکل از ۵ شرکت داخلی و خارجی این پروژه عملیاتی می شود.وی با اشاره به توجیه اقتصادی این پروژه، اضافه کرد: این پروژه ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این پروژه در سه سفر استانی رئیس جمهور به استان های خراسان رضوی، شمالی و گلستان تصویب شده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: مطالعات پروژه احداث راه آهن مشهد-بجنورد-گرگان از سال۷۶ آغاز و اعتبار مطالعات آن اختصاص یافت.

موسی الرضا ثروتی ادامه داد: درسال۸۳ خواستار تسریع در اجرای این پروژه از وزارت راه شدم و در مجلس نیز چندین بار درباره این پروژه از وزیر راه و ترابری سوال کردم و نهایتا اعلام کردند که در بودجه لحاظ می کنیم.

هاشمی وارد مشهد شد

رئیس مجلس خبرگان رهبری در این سفر که به دعوت تولیت آستان قدس رضوی انجام گرفته نخستین مرکز نمایشگاه ها و همایشهای دائمی آستان قدس رضوی و پروژه های مرکز چاپ و نشر قرآن کریم و دارالشفای جدید آستان قدس رضوی را طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم آذرماه افتتاح می کند.
مهر: دقایقی پیش آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی وارد شهر مقدس مشهد شد.

آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی دقایقی پیش با استقبال آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و استاندار خراسان رضوی، آیت الله سید احمد اعلم الهدی امام جمعه مشهد و جمعی از مسئولان استانی و کشوری وارد مشهد مقدس شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در این سفر که به دعوت تولیت آستان قدس رضوی انجام گرفته نخستین مرکز نمایشگاه ها و همایشهای دائمی آستان قدس رضوی و پروژه های مرکز چاپ و نشر قرآن کریم و دارالشفای جدید آستان قدس رضوی را طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم آذرماه افتتاح می کند.