مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد
مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد

عقب ماندگی شهرداری مشهد در ایجاد بازارهای دائم

جای ارزاق عمومی در بازارهای روز خالی است
صفحه R03 گزارش (رضوی) ، شماره سریال 17416 ، تاریخ انتشار 880825

شهرداری ها که شرح وظایف متعددی برای آن ها در قانون مشخص شده است در راستای بهبود خدمات رسانی و تأمین نیازهای ضروری شهروندان نیز وارد عمل شده اند و تأسیس بازارهای روز یکی از سیاست های متولیان است.در حالی که عرضه مستقیم کالا و خدمات راهی برای کاهش قیمت ها و رضایت مندی شهروندان است هنوز در کلان شهر مشهد که پایتخت معنوی ایران لقب گرفته و سالانه ۲۰ میلیون زائر و مسافر دارد شهرداری به صورت جدی وارد بحث راه اندازی بازارهای دائم نشده است. اخیرا سازمان میادین میوه و تره بار و سامان دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد ۴ بازار عرضه میوه و تره بار، مواد پروتئینی از قبیل گوشت و مرغ و خواروبار را راه اندازی کرده و سعی دارد رضایت شهروندان را فراهم کند.


http://www.qudsdaily.com/archive/1387/html/12/1387-12-01/picture%5C1-17.jpg

مشهد عقب تر از دیگر شهرها
در حالی که در اغلب کلان شهرها از جمله تهران، اصفهان و شیراز از سوی شهرداری ها بازارهای روز با هدف عرضه میوه و ارزاق عمومی دایر شده است، متأسفانه در مشهد با وجود انبوه زائران و مسافران بازارهای عرضه ارزاق عمومی به تناسب نیازهای مردم تأسیس نشده است.

یک شهروند مشهدی در گفت و گو با خراسان می گوید: در هسته مرکزی شهر مشهد بازار مناسب و قابل اعتمادی که ارزاق عمومی زائران را به صورت بهداشتی و با نظارت مراجع دولتی عرضه کند وجود ندارد.

به گفته وی در تهران، شیراز و اصفهان، بازارهای روز ثابت عرضه کننده مایحتاج ضروری مردم از میوه گرفته تا شیر و گوشت و... هستند ولی در مشهد چنین بازارهایی به ندرت توسط شهرداری ایجاد شده است.

«محمد پور» می افزاید: شهرداری مشهد در اقدامی منطقی با جمع آوری وانت های عرضه میوه در برخی نقاط بازارهای موقت عرضه میوه و تره بار دایر کرده است.

به گفته وی در بازارهای روز شهرداری تهران عرضه میوه بسته بندی شده به صورت اختصاصی، عرضه سبزی پاک شده و بسته بندی، مرغ، تخم مرغ، شیر یارانه ای و گوشت تعادلی انجام می شود.

اقدامات ضعیف شهرداری
یک کارشناس امور شهری نیز در گفت و گو با خراسان وجود بازارهای کنترل شده عرضه مایحتاج ضروری مردم را بر کاهش قیمت ها و رضایت مندی مردم موثر می داند و معتقد است: سیاست های حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می طلبد که این گونه بازارها با هدف کم شدن واسطه ها و دلالان در زنجیره توزیع و تعدیل قیمت ها تأسیس شود.

«سیدی» می افزاید: حذف وانت بارها، احداث بازارهای روز با سازه سبک و شیک، تشکیل کمیته نرخ گذاری و ایجاد شرایط برای عرضه مستقیم تولیدات به ویژه تولیدات کشاورزی و دامی از اهداف فعالیت سازمان های میادین میوه و تره بار و سامان دهی مشاغل در شهرداری های کلان شهرهاست.

وی یکی از علل نارضایتی شهروندان مشهدی از بازارهای عرضه میوه را گران بودن برخی میوه ها بیان می کند و مدعی است: چون تمام میوه ها از میادین میوه و تره بار تهیه می شود و کمیته نرخ گذاری هم درصدی روی آن می کشد مردم این میوه ها را در بازارهای شهرداری با قیمت گران مشاهده می کنند، در حالی که شهرداری باید تولیدکنندگان را وارد عرصه می کرد و محصولات بدون واسطه در اختیار مردم قرار می گرفت، هنوز این مهم در مشهد محقق نشده است.

نگرانی اعضای شورای شهر
نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر انتقادهای صریحی به عملکرد این مراکز و بازارها دارند.

«فاطمه غیور» تنها عضو خانم شورای شهر مشهد سامان دهی بازارهای میوه و تره بار را از موفقیت های شهرداری مشهد می داند اما در عین حال می گوید: جای ارزاق عمومی و مایحتاج سبد خانوار در این بازارها خالی است.

به گفته وی با توجه به نیاز مبرم زائران به ویژه در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر به نان، میوه و سایر مواد غذایی و خوراکی باید برای استقرار این بازارها در این منطقه نیز برنامه ریزی شود.

مهندس «سید اسماعیل مفیدی» دیگر عضو شورای شهر مشهد هم نگران قیمت های میوه در بازارهای شهرداری است و عرضه میوه در این بازارها را ناکافی می داند.

به گفته وی یکی از سیاست های اصلی شهرداری ها در تأمین نیازمندی های ضروری خانواده ها محقق و احیا شده است.

«عباس شیرمحمدی» دیگر عضو شورای شهر مشهد هم با مثبت ارزیابی کردن فعالیت بازارهای روز از استقرار برخی از این بازارها در پیاده روها و اماکن بدون پارکینگ و فضای کافی گلایه می کند.

او مدعی است با توجه به مشکلات ترافیکی و نارضایتی شهروندان از استقرار بازارهای موقت در اماکن نامناسب شهرداری مشهد باید بر اساس طرح تفصیلی و جامع شهر که در حال بازنگری است مراکز دائمی را برای استقرار روز بازارها انتخاب کند.

او هم تاکید دارد شهرداری مشهد باید در راستای وظایف قانونی اش برای تامین ارزاق عمومی مردم از طریق این روز بازارها اقدام کرده و دسترسی مردم را به نیازهایشان آسان تر کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد