مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد
مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد

طرح صارمی در مشهد؛ نخستین پلازای دو طبقه جهان


در حالی که از زمان طراحی میدان شهدای مشهد توسط دکتر علی اکبر صارمی همواره بحث های هویتی و عدم هماهنگی آن با شهر مشهد جریان داشته، خبرگزاری فارس در گزارشی به جنبه های فنی و کارکردی آن پرداخته است. به گزارش فارس: مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا مشهد از پروژه عرصه میدان به عنوان نخستین پلازای دو طبقه جهان یاد کرد و ادامه داد: این حیات شهری با در نظر گرفتن شرایط ویژه آب و هوایی مشهد و قابل استفاده بودن در تمام فصول سال به صورت دو طبقه طراحی شده است.
photo:arcstudent.blogfa.com
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از شهرداری مشهد، مهدی درهمی در بازدید شهرداران مناطق زنجان از این پروژه در پاسخ به سئوال یکی از شهرداران مناطق زنجان مبنی بر چگونگی کنترل رفت و آمد عابر پیاده در عرض خیابان گفت: عابر پیاده هرگز از عرض خیابان عبور نخواهد کرد، لذا برای تحقق این امر 16 پل هوایی عابر پیاده و دو طبقه عرصه میدان جهت ایجاد امنیت روانی شهروندان شکل گرفته است.
وی با اشاره به ناکارآمد بودن و مشکلات ترافیکی و شهری این میدان در گذشته گفت: مطالعه طرح میدان شهدا در سال 81 با اولویت گسترش رفتار اجتماعی و مدنی در مرکز شهر مقدس مشهد آغاز شد.
وی طرح میدان شهدا را در برگیرنده حدود یک صدم بافت فرسوده مشهد دانست و افزود: مهم‌ترین اتفاق در این طرح ایجاد عرصه میدان است که کارکردهای مدنی و دیدارهای چهره به چهره این شهر زائرپذیر را تقویت خواهد کرد.
وی از پروژه عرصه میدان به عنوان نخستین پلازای دو طبقه جهان یاد کرد و ادامه داد: این حیات شهری با در نظر گرفتن شرایط ویژه آب و هوایی مشهد و قابل استفاده بودن در تمام فصول سال به صورت دو طبقه طراحی شده است.
درهمی از پرده آب، نمایش نور و فضای سبز متناسب عرصه میدان به عنوان جاذبه‌های شهری نام برد و گفت: مجهزترین پرده آب کشور در طرح میدان شهدا طراحی شده که در طول 30 متر توسط نرم‌افزار رایانه تصاویری از قطرات آب به منظور تلطیف روحیه رهگذران ایجاد می‌کند.
شهردار زنجان هم در این دیدار با اشاره به قرار گرفتن طرح بزرگ میدان شهدا در آستانه انتشار پنجمین دوره اوراق مشارکت و تجربه موفق شهرداری مشهد در چهار دوره گذشته گفت: انتشار اوراق مشارکت به عنوان بیمه‌ای برای طرح میدان شهدای مشهد عمل می‌کند.
حسن موسوی انتشار اوراق مشارکت را یکی از بهترین راه‌های تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی عظیم شهری خواند و افزود: به دلیل عدم تأمین اعتبارات سنگین توسط شهرداری‌ها انتشار اوراق مشارکت راهی مناسب برای جلب همکاری سرمایه‌گذاران و شهروندان بوده و پیشبرد کار مطابق برنامه زمانبندی را تحقق می‌بخشد.
Bolour Tower - Tabriz, photo:http://seventhview.persianblog.ir

ناگفته نماند که معماری صارمی اینروزها (علی الخصوص بعد از تکمیل برج بلور تبریز) و معماری میدان شهدای مشهد حتی قبل از شروع به ساخت آماج مخالفت های طیف های گوناگون معماران قرار گرفته است. دراین راستا جعفر بزاز، معمار و نویسنده معماری در وبلاگ خود در مطلبی با عنوان "وقتی یک معمار به حداقل ها بسنده می کند" به نقد معماری صارمی در برج بلور تبریز می پردازد. پیش از این نیز روزنامه همشهری در مطلبی در حاشیه برگزاری جلسه دوم از سلسله جلسات نقد جامعه مهندسان معمار (پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۷) با اشاره مستقیم به طرح میدان شهدی مشهد که در آن زمان هنوز ساخته نشده بود آن را دارای مشکلات اساسی در زمینه نظری و هویتی می داند؛ این گزارش که حدود 5 سال از آن می گذرد در نقدی کوبنده معمار را - با توجه به طرح میدان شهدای مشهد - به درماندگی "حتی در تحلیل و خلاقیت در ساده ترین محدودیت ها وشرایط شهری" محکوم کرده است:
"منتقدان معتقدند شیشه عمر معماری دکتر صارمی به طرزی دردناک آماج سنگ های کهنگی و تخلیه تئوریک قرار گرفته است. هر چند معمار در جلسات نظری سعی دارد با تمسک به نظریات و دیدگاه های نومنتج از عصر اطلاعات و قرن ۲۱ (بیشتر با الهام از اندیشه های حوزه جهانی شدن و نیز خوانش مجدد آثار اروپا) کمی تاریخ مصرف اندیشه های معمارانه خود را تمدید کند، اما به عقیده منتقدانش در پروژه هایی که حتی در بهترین حالت و علی الظاهر با شرکت در مسابقات معماری برنده شده است نیز در حالی که انتظار می رود بهترین قابلیت های خود و گروهش را در مهندسان مشاور تجیر، ارایه کند، حتی در تحلیل و خلاقیت در ساده ترین محدودیت ها وشرایط شهری - معماری در می ماند. آنها معتقدندآخرین پروژه علی اکبر صارمی - مجموعه میدان شهدای مشهد - که در رقابت مربوطه به مقام اول رسیده و جواد بنکدار نیز با صارمی در طراحی آن همکاری داشته است، نه تنها در حد و اندازه های یک موفقیت معمارانه کسب شده توسط یک معمار ۶۱ ساله نیست، بلکه شاید بتوان آن را آغازی بر پایان دکتر علی اکبر صارمی دانست..."
جالب اینجاست که ظاهرا - حال به هر دلیل - پیش بینی مقاله روزنامه همشهری در مورد این معمار پیرامون در زمینه تاثیر منفی یک اثر بی هویت در سوابق یک معمار با تجربه به وقوع نپیوست.... البته شاید 5 سال برای قضاوت زود باشد و باید منظر روزهای بهره برداری از این میدان بود.

میدان شهدای مشهد - مشاور تجیر - صارمی - بنکدار
منبع: آرونا
نظرات 6 + ارسال نظر
مشدی 1388,08,24 ساعت 16:44

خدا آخر عاقبت هممون رو با این پروژه شهدا به خیر کنه
تا حالاش که به ما همش دود رسیده و ترافیک
کی تموم میشه هم خدا می دونه

شادی مشایی 1388,08,24 ساعت 16:46

من که می گم این پروژه شهدا یه کار اساسیه و اگر نمی شد وضع از همین الان هم بدتر بود مشدی خان باید صبر داشته باشیم

مهندس لطفی 1388,08,24 ساعت 16:50

به جای اینکه به دکتر علی اکبر صارمی به خاطر طراحی پروژه شهدا جایزه بدهند سعی می کنند این پیرمرد را تخریب کنند
خدا یه جو معرفت نسیب یه عده کنه
انشالله


ارد بزرگ فرزند شیروان است آقای خادم !!!!!!!!!!!!!
شما مشهدیها زیاد حرص می زنید
فردوسی ، نادر ! ، شریعتی ! و خیلی های دیگه کمه؟!!! اومدین مدعی بزرگ شهر ما هم میشین .
کاش در شورای شهر ما یک جوانمرد پیدا می شد و از جایگاه شهر ما و بزرگانش دفاع می کرد .
شما هم حق دارین تو شهر ما بزرگترین دشمنان ارد بزرگ الان بر صندلی های شورای شهر تکیه زده اند و مردم شهرمان را از نام بزرگشون محروم کرده اند.
یه طرف شما که میگین ارد بزرگ مشهدیه
یه طرف نماینده های شورای شهر ما که ارد بزرگ رو شیروانی نمی دانند !!!!
و ما مردم شیروان هم که هیچ کاری ازمون بر نمیاد جز سوختن و ساختن .

سلام. عزیز جان لینکت کردم....

یَره گه 1388,08,25 ساعت 09:12

ااااااااااااا دمتان گرم دیگه حالا نوبت ارد بزرگ شده
اَیِ که نشد هر دم به دقیقه یکی از بزرگای مشد رِِ کش مرن
کریم آقا اِیی حرفاای اِای خانوم خوشگل رو پاک کن که بدآآموزی دِره
یهو دیدی گفتن یَره گه هم مال فلان شهره


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد