مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد
مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

مشاهیر مشهد چه کسانی هستند ؟

شهر مشهد , مشاهیر مشهد ، نام مشاهیر مشهدی ، چهره های ماندگار مشهد ، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ارد بزرگ . خواجه نظام الملک توسی . اردبزرگ مشهدی . دانشمندان مشهد . مشاهیر معروف شهر مشهد . مشاهیر استان خراسان رضوی . Mashhad . مشهد مقدس , ,دیدنی های مشهد

نگاهی به اولویتهای مشهد، پایتخت معنوی ایران

مشهد- شهر مشهد با وجود بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام به واسطه حجم بالای ورود زائر و مسافر پس از مکه مکرمه به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان شناخته شده است.

این جایگاه جهانی شهر مشهد موجب شده که علاوه بر این به عنوان پایتخت معنوی کشور نیز شناخته شود زیرا طبق آمار اعلام شده از سوی مسوولان به صورت میانگین هر ایرانی هر سه سال یکبار به مقصد مشهد سفر می کند.

نرخ رشد 1/8 درصدی جمعیت مشهد یعنی افزایش سالانه 40 هزار نفر به جمعیت ثابت این شهر و ورود بیش از 20 میلیون گردشگر و زائر داخلی و خارحی و حال و هوای ویژه این شهر، مشهد را به آیینه ای تمام نما از ایران تبدیل کرده است.
آیینه ای که نه تنها گردشگران مذهبی را به خود جذب می کند بلکه به واسطه وجود بیش از 10 هزار اثر تاریخی، فرهنگی شناسایی شده، بیش از یک هزار و 300 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، وجود بیش از 100منطقه طبیعی و طبیعت گردی این شهر را به مکانی برای مراجعه همه گردشگران تبدیل کرده است.
تشرف روزانه بیش از 1/5 میلیون نفر به حرم مطهر در اعیاد خاص از جمله نیمه شعبان، میلادامام رضا(ع)، مبعث رسول اکرم (ص) ، میلاد امام جواد(ع)، عید قربان، غدیر و غیره نیاز به زیرساخت های متعدد در زمینه های متنوع را ملموس می کند.
زیرساختهایی در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و البته جاده ای، مراکز اقامتی متناسب با نیاز و توان اقتصادی کلیه اقشار، مراکز تفریحی و سرگرمی، مراکز درمانی، احداث معابر جدید و تعریض معابر فعلی با هدف کاهش ترافیک شهری، تامین انرژی و مواد غذایی و کنترل آسیب های اجتماعی با هدف برقرار امنیت برای زائران و مجاروان از جمله مواردی است که به عقیده مسوولان و صاحبنظران اولویتهای این شهر ملی محسوب می شود.
این در حالی است که به عقیده صاحبنظران و مسوولان شهر مشهد امکانات و زیرساختهای این شهر نه تنها جوابگوی ورود سالانه بیش از 20 میلیون مسافر نیست بلکه برای پاسخگویی به نیازهای ساکنان این شهر هم در حد حداقلها است.
این عدم وجود زیرساختها در حوزه های مختلف در حالی است که طبق پیش بینی های انجام شده شهر مشهد در سال 1404 پذیرای بیش از 40 میلیون مسافر خواهد بود.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این زمینه گفت: با توجه به این پیش بینی طی دو تا سه سال آینده بیش از200 واحد اقامتی در مشهد الرضا تاسیس می شود.
استاندار خراسان رضوی نیز اظهار داشت:تقویت پیش نیازها و زیرساختهای صنعت گردشگری استان گام اول است.
محمود صلاحی گفت: بحث حضور زائران و مسافران به مشهد تنها یک بحث گردشگری نیست که متولیان امر گردشگری در ارائه خدمات مسوول باشند بلکه این امر یک مسئله ملی است و باید همه ارگانها، سازمانها و نهاد ها با همکاری تنگاتنگ با مسوولان شهری سطح کیفی و کمی خدمات را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: اصلاح وضعیت موجود راه ها، حمل و نقل در بخش هوایی، ریلی و جاده ای، استانداردسازی و ارتقاء خدمات در واحدهای اقامتی و برنامه ریزی دقیق برای انجام وظیفه کلیه دستگاههای دخیل در صنعت گردشگری ضرورتهایی است که باید به آن توجه گردد.
صلاحی افزود: کلیه راههای جاده ای خراسان رضوی نیازمند اصلاح و بازسازی هستند.
وی اظهار داشت: وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، 31 روستا به عنوان مقصد گردشگران و معرفی 17 منطقه نمونه گردشگری در استان علاوه بر هزاران جاذبه تاریخی و گردشگری توجه ویژه دولت و مسوولان به مشهد الرضا را می طلبد.
یکی از نمایندگان خراسان رضوی گفت: زیر ساختهای عمرانی خراسان رضوی در حوزه راه و ترابری و همچنین زیر ساختهای فرهنگی این استان و شهر مشهد از میانگین کشوری پایین تر است.
حجت الاسلام محمد علی رضایی به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم جایگاه معنوی خراسان رضوی، شهر مشهد و مراجعه سالانه میلیونها زائر و گردشگر در حوزه عمرانی و حمل و نقلی وضعیت استان و مشهد نیازمند رشد است.
وی بدون اشاره به میزان عقب ماندگی خراسان رضوی در این حوزه گفت: در حوزه بزرگراه، اتوبان، مناسب سازی جاده ها و حتی در حوزه توسعه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و سطح کیفی پذیرایی از مسافران این استان جایگاه مطلوبی ندارد.
نماینده نیشابور نیز با اشاره به اینکه اصلاح وضعیت حمل و نقل ریلی و هوایی ضروری است، گفت: از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد روزانه 120 پرواز به مقاصد مختلف انجام می شود اما هیچیک از این پروازها از سطح کیفی و ایمنی لازم برخوردار نیست.
حجت الاسلام علی حسینی افزود: علاوه بر این امر مکان فعلی فرودگاه، عدم استاندارد بودن خدمات و قیمت گزاف به رغم کیفیت پایین از مواردی است که باید از سوی دولت در شهر مشهد با نگاهی ویژه آسیب شناسی و حل شود.
او اظهار داشت: در حوزه راه آهن نیز زیرساختهای مناسبی وجود ندارد.
وی گفت: سالهاست که از ایجاد قطار برقی بین مسیر مشهد و تهران صحبت می شود اما مسوولان استان در این زمینه پیگیریهای لازم را نکرده اند و دولت نیز توجهی را که باید به این امر نداشته است.
نماینده نیشابور افزود: سطح پایین خدمات به سیستم ریلی نیز تسری یافته و رضایتمندی مسافران از خدمات در مقایسه با نرخ های اخذ شده بسیار پایین است.
او تاکید کرد: در این زمینه به تلاشی مضاعف و گسترده نیاز داریم.
یکی از نمایندگان مشهد معتقد است: شهر مشهد در حوزه زیرساختی در ابعاد مختلف نیازمند توجه و رسیدگی است.
دکتر سید امیر حسین قاضی زاده گفت: فضا و امکانات زیرساختی شهر مشهد به هیچ وجه جوابگوی ساکنان نیست چه برسد به میلیون ها مسافر و زائر.
وی گفت: توجه به مهندسی خیابانهای شهری، توسعه مراکز درمانی، توسعه سطح خدمات اقامتی و پذیرایی، سطح بندی خدمات و گسترش حمل و نقل در ابعاد مختلف از ضرورتهایی است که به نظر می رسد باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به اینکه جایگاه شهر مشهد در کل کشور منحصربفرد است، گفت: باید نمایندگان با در نظر گرفتن ماده های قانونی در قالب برنامه پنجم توسعه دولت را جهت رسیدگی همه جانبه به این سطح وسیع و گسترده از نیازها الزام کنند.
قاضی زاده گفت: ترافیک سنگین در مشهد به دلیل عدم توجه و راهکاریابی از سوی مسوولان شهری هم اینک تبدیل به معضلی شده است که روز به روز پیچیده تر و حل نشدنی تر می شود.
وی افزود: این معضل موجب شده است هر ساله مسوولان شهری به روش سعی و خطا یک طرح ترافیکی را در سطح شهر اعمال کنند و هر بار موجب نارضایتی بخشی از مردم و مسافران شوند.
وی تاکید کرد: این شرایط و همچنین سایر نواقص در حوزه حمل و نقل ریلی و هوایی و بخصوص جاده ای باید سریعا حل شود.
او تاکید کرد:نیازمندیهای مشهد در حدی نیست که شهرداری مشهد با اخذ عوارض از شهروندان این موارد را تامین کند بلکه لازم است دولت با در نظر گرفتن ردیف بودجه خاص و یا به هر طریق دیگری این مسائل را در شهر مشهد حل کند زیرا شهر مشهد به عنوان شهر ملی و ویژه نیازمند اعتبارات ویژه نیز هست.
وی تاکید کرد: تهیه و تدوین طرح جامع زیارت در کشور و نگاه ویژه در این طرح به مشهد می تواند آغازی برای حل مشکلات دومین کلانشهر مذهبی دنیا باشد.
نماینده چناران با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور مذهبی است و مردم آن از هر قشر و طبقه اجتماعی که باشند زیارت امام رضا(ع) را به عنوان یک آرزو در دل دارند، افزود:این در حالی است که متولی مشخصی برای امر زیارت در کشورمان وجود ندارد.
محمد دهقان گفت: این امر موجب شده است به رغم حضور سالانه میلیون ها ایرانی برای زیارت آستان مقدس امام هشتم (ع) هیچ سازمان و ارگانی مسوولیت ارائه خدمات و کنترل آن را بر عهده نداشته باشد.
وی گفت: این شرایط در حالی است که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی زیارت خارج از کشور فعالیت دارد اما زیارت در داخل کشورمان که متقاضیان بیشتری هم دارد هیچ متولی مشخصی ندارد.
او گفت:به صورت واقعی برنامه مشخص و مدونی برای امر زیارت در کشورمان نداریم ضمن اینکه در این زمینه قانون لازم برای الزام دولت در انجام یک سری اقدامات نیز وجود ندارد.
همه این کمبودها، نواقص و اولویتها در حالیست که همزمان با میلاد هشتمین ستاره ولایت و امامت، نمایندگان مجلس هشتم با هدف بررسی و آسیب شناسی امکانات و تجهیزات شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی کشور در قالب گردهمایی "چشم انداز مشهد، پایتخت معنوی ایران" با هدف حل این وضعیت دور هم جمع می شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد